Ceny paliw poszybują w górę
Prognozy na nadchodzący tydzień nie dają nadziei na poprawę sytuacji, tankowanie będzie jeszcze droższe - wynika z analiz e-petrol.pl.
Nasza prognoza cen dla detalicznego rynku paliw na nadchodzący tydzień zakłada dalsze podwyżki a przewidywane przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,89-7,11 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, 8,12-8,31 zł/l dla oleju napędowego i 3,09-3,19 zł/l autogazu - podał e-petrol.pl.
Ile wyniosą podwyżki?
Analitycy portalu poinformowali, że skala podwyżek, jaką zanotowali w tym tygodniu na stacjach, jest porównywalna ze zmianami z pierwszych dni marca tego roku.
Najmocniej, bo aż o 72 gr podrożał diesel, który kosztuje średnio 8,01 zł/l. Cena benzyny bezołowiowej 95 podskoczyła o 46 gr, do poziomu 6,85 zł/l. Z tej wzrostowej tendencji wyłamał się jedynie autogaz, którego cena utrzymała się na poziomie 3,09 zł/l - stwierdzili analitycy.
Średnia detaliczna cena oleju napędowego pierwszy raz w historii w notowaniu e-petrol.pl przekroczyła poziom 8 zł. W mijającym tygodniu mocno drożała też benzyna, ale dynamika podwyżek w tym przypadku była słabsza, co spowodowało, że diesel jest od 95-oktanowej benzyny droższy o rekordowe 1,16 zł/l - zwrócili uwagę analitycy e-eptrol.pl.
Wskazali, że notowania paliw w cennikach krajowych producentów są dzisiaj wyższe niż w ubiegły piątek (7 października). Z danych e-petrol.pl wynika, że metr sześcienny benzyny 95-oktanowej kosztuje aktualnie 6562,00 zł i jest o 370 zł droższy niż przed tygodniem. Olej napędowy w tym samym okresie podrożał o 176 zł i jest wyceniany na 7557,00 zł/m sześc.
W przypadku diesla skala podwyżki byłaby większa, gdyby nie nieznaczna spadkowa korekta zanotowana w ostatnich dniach. Na jej pogłębienie nie ma raczej co liczyć, bo Europa mierzy się obecnie z nawarstwiającymi się problemami sektora rafineryjnego, które mogą skutkować niedoborami paliw i wyższymi cenami - stwierdzili analitycy e-eptrol.pl.
Dlaczego ceny paliw rosną?
Dodali, że strajki we Francji paraliżują paliwową produkcję i logistykę w tym kraju, a w środę sytuację na rynku paliw skomplikowały dodatkowo techniczne problemy największej europejskiej rafinerii – należącego do Shell zakładu w holenderskim Pernis.
W ubiegłym tygodniu decyzja Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i sojuszników o obniżeniu celu wydobywczego o 2 mln baryłek dziennie zadziałała szokowo dla rynku, jednak już niedługo później pojawiały się głosy, że Saudi Aramco informowała część klientów z Azji, że w listopadzie otrzymają oni pełne kontraktowe ilości ropy naftowej - przypomnieli analitycy.
Wskazali, że pojawiają się także doniesienia, że Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył prognozę globalnego wzrostu na 2023 roku i ostrzegł przed rosnącym ryzykiem globalnej recesji – a to z pewnością uderzyłoby w zainteresowanie zakupami ropy i paliw.
Amerykański Departament Energii także przycina swoje prognozy zarówno w zakresie produkcji, jak i popytu w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Przewiduje on teraz tylko 0,9 proc. wzrost konsumpcji w USA w 2023 r., w porównaniu z poprzednią prognozą wzrostu o 1,7 proc. – co może niestety pokazywać zbliżanie się kryzysu, który nie będzie łatwym czasem ani dla handlujących, ani dla konsumentów - stwierdzili analitycy e-petrol.pl.