Inflacja w sierpniu 2022 – jakie towary i usługi najbardziej podrożały?
Inflacja w Polsce jest obecnie najwyższa od marca 1997 roku, kiedy to wyniosła 16,6%. Główny Urząd Statystyczny podał, że w sierpniu 2022 inflacja wyniosła 16,1%. Najbardziej podrożały żywność (aż o 1,6%) i energia (3,7%), a to tylko w ciągu jednego miesiąca. Polski Instytut Ekonomiczny alarmuje, że przedsiębiorstwa dalej będą podwyższać ceny w związku z rosnącymi kosztami energii elektrycznej. Mocno zdrożeją również rachunki za ogrzewanie. Jeśli chodzi o artykuły spożywcze GUS przeliczył, że ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły w porównaniu do sierpnia 2021 o 17,4%.
Inflacja w sierpniu 2022 – drożyzna w jakich sektorach jest najbardziej odczuwalna dla Polaków?
Wiadomościhandlowe.pl poinformowały o ankiecie Payback Opinion Poll przeprowadzonej wśród Polaków. Według badań 90% respondentów odczuło negatywne skutki galopującej drożyzny, a wśród nich:
- 87% badanych – najbardziej odczuwa wzrost cen żywności i artykułów spożywczych;
- 71% badanych – najbardziej odczuwa wzrost cen paliwa;
- 45% badanych – najbardziej odczuwa wzrost cen mediów, czyli prądu, gazu, wody, ogrzewania (a jesteśmy jeszcze przed sezonem grzewczym).
Polecany artykuł:
Inflacja w sierpniu 2022 – na czym najbardziej oszczędzają Polacy?
Według ankiety Payback Opinion Poll w pytaniu wielokrotnego wyboru: „na czym najbardziej staramy się oszczędzać w czasach inflacji?”, najczęściej pojawiające się odpowiedzi to:
- 45% badanych – oszczędności na rozrywce poza domem np. kinie, wyjściach do restauracji;
- 36% badanych – oszczędności na zakupach spożywczych;
- 36% badanych – oszczędności na paliwie i transporcie;
- 34% badanych – oszczędności na odzieży i obuwiu;
- 31% badanych – oszczędności na użytkowaniu mieszkania lub domu.
Inflacja w sierpniu 2022 – jakie kwestie zeszły na dalszy plan przy wyborze produktów lub usług?
Pytanie wielokrotnego wyboru: „jakie kwestie zeszły na dalszy plan przy wyborze produktów lub usług?” skłania do bardzo smutnych wniosków. Otóż podczas zakupów żywności aż 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów, lekceważąc jakość, czyli skład i wartości odżywcze. Ponadto, ze względu na szczególny wzrost cen warzyw i owoców, większość z nas coraz częściej decyduje się na jedzenie typu fast food. Jakie kwestie stają się mniej ważne, gdy w grę wchodzi cena?
- 46% badanych – mniejszą wagę przywiązuje do marki;
- 28% badanych – mniejszą wagę przywiązuje do lokalizacji sklepu czy usługi;
- 28% badanych – mniejszą wagę przywiązuje do ekologii;
- 18% badanych – mniejszą wagę przywiązuje do wyglądu produktu;
- 17% badanych – mniejszą wagę przywiązuje do jakości.