MPK Kraków. Pasażerowie skarżą się na „znikające” autobusy
Użytkownicy komunikacji miejskiej w Krakowie skarżą się na problemy, jakie występować mają w autobusach kursujących w transporcie publicznym. Chodzi o trudności ze zlokalizowaniem autobusów, które często w godzinach szczytu „znikają” z systemu lokalizacji na mapach aplikacji oraz z tablic przystankowych. Jak poinformował w interpelacji skierowanej do prezydenta Krakowa radny Michał Drewnicki, sytuacja ta ma dezorientować pasażerów, utrudniając planowanie podróży. Obecnie pasażerowie mogą korzystać z aplikacji i stron, które umożliwiają częściowe śledzenie danego pojazdu w czasie rzeczywistym. Takie możliwości oferuje m.in. aplikacja i strona internetowa „Kraków pod ręką”. W listopadzie informowaliśmy o pomyśle absolwentów AGH, którzy napisali aplikację wspieraną przez sztuczną inteligencję. Oprogramowanie również pozwoliłoby na śledzenie przejazdu autobusów „na żywo”.
Jak wynika z odpowiedzi na interpelację radnego, Zarząd Transportu Publicznego i operatorzy są świadomi występujących utrudnień. Problem dotyczy systemu lokalizatorów GPS w pojazdach miejskiego przewoźnika i innych operatorów (Mobilis). Należy zaznaczyć, że w systemy te wyposażone są wszystkie pojazdy należące do MPK.
Obowiązująca wciąż umowa na przewozy autobusowe z roku 2014 nie zawiera obowiązku wyposażenia pojazdów w urządzenia lokalizacyjne. W chwili zawierania umowy smartfony dopiero pojawiały się na rynku, z czego wynikał brak tego typu rozwiązań. Na przestrzeni 10 lat Operator Komunikacji Miejskiej w Krakowie - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie wprowadzał samodzielnie tego typu urządzenia. W pojazdach komunikacji miejskiej znajdują się urządzenia różnego typu, które charakteryzują się odmienną dokładnością pomiarów – poinformował w odpowiedzi wiceprezydent Stanisław Kracik.
Jak dodał, nowa, dziesięcioletnia umowa przewozowa zawiera już konkretne wymagania wobec operatora w zakresie funkcjonowania systemów GPS. W odpowiedzi czytamy również, że miasto planuje wdrożenie jednolitego systemu udostępniającego lokalizację wszystkich pojazdów w jednym miejscu. Sprawa jest jednak problematyczna, nie tylko ze względu na potencjalnie wysokie koszty.
Ze względu na pracochłonność i koszty tego procesu, określono w nim etapy przejściowe dotyczące m.in. modernizacji pojazdów. Na system Komunikacji Miejskiej w Krakowie składa się ponad 1100 pojazdów i każdy z nich musi przekazywać informacje w jednolitym formacie do systemu centralnego, niezależnie od modelu i producenta urządzeń fizycznie zamontowanych w pojazdach – zaznacza Stanisław Kracik.