Kraków: burzliwe dzieje Mostu Piłsudskiego
Przypomnijmy, że decyzję o budowie mostu u wylotu ul. Krakowskiej podjęto w 1925 roku, do prac przystąpiono rok później. Projekt opracował zespół pod kierunkiem prof. Andrzeja Pszenickiego. Most został oficjalnie otwarty 19 stycznia 1933 r. w samo południe. Wstęgę przeciął prezydent Krakowa Władysław Belina-Prażmowski.
Ówczesna rozpiętość mostu wynosiła 142 m, a sam most był brukowany kostką bazaltową, chodniki zaś nawierzchnią asfaltową firmy Limbit-Polmin ze Lwowa (oryginalny fragment nawierzchni znajduje się w zbiorach Muzeum Inżynierii i Techniki). Konstrukcja została wykonana przez Zjednoczone Fabryki L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper.
Most przetrwał do 18 stycznia 1945 r., kiedy został wysadzony przez wycofujące się odziały niemieckie (zdj. poniżej). Przez ponad półtora roku w jego sąsiedztwie funkcjonowała drewniana kładka. Ponownie otwarcie nastąpiło jesienią 1946 roku jako most im. Tadeusza Kościuszki.
W 2019 roku przeszedł gruntowną renowację, podczas której zyskał efektowną iluminację.
Polecany artykuł:
Most Piłsudskiego kończy 90 lat! Jak kiedyś wyglądał?
Przejdź do galerii i zobacz na archiwalnych zdjęciach, jak powstawał Most Piłsudskiego w Krakowie. Zdjęcia pochodzą z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego.