Metro

i

Autor: rawpixel.com, designed by Freepik, https://pl.freepik.com/, Freepik

Wiadomości

Kraków planuje budowę metra. Kluczowe doświadczenia z Wiednia?

2025-04-10 17:53

Kraków podpisał nową umowę z władzami Wiednia, zakładającą poszerzony zakres współpracy obydwu miast. Dotyczy rozwiązań z zakresu budownictwa, kultury, usług komunalnych, a co najważniejsze – rozwoju transportu publicznego, zwłaszcza w kontekście budowy metra pod Wawelem.

Współpraca na linii Kraków – Wiedeń. Co z budową metra?

Budowa metra w Krakowie to temat, który najprawdopodobniej zasłużył już na swoje opracowanie w formie obszernej książki. Mimo szumnych zapowiedzi ze strony władz miasta wiele osób wciąż nie jest pewnych, czy pod Wawelem uda się zbudować linię metra z prawdziwego zdarzenia. Krakowscy urzędnicy w tym przypadku chcą czerpać wiedzę garściami od miast, w których funkcjonują już podobne rozwiązania, tj. od Warszawy i Wiednia.

Stolica Małopolski podpisała nową umowę ze stolicą Austrii dotyczącą rozszerzenia zakresu współpracy władz obu miast. Jak poinformował magistrat, przedłużenie umowy partnerskiej zakłada m.in. doradztwo wiedeńskich ekspertów dla krakowskich urzędników. Oczywiście najpilniejszym ze wszystkich tematów jest budowa metra. W Wiedniu system metra składa się obecnie z pięciu linii (czterech metra i jednej premetra). Zgodnie z podawanymi danymi codziennie przewozi 1,25 mln pasażerów.

Przed Krakowem wyzwania związane z najważniejszymi inwestycjami w mieście, w tym w szczególności z planowaniem i budową sieci metra, polityką odpowiedzialnego rozwoju miasta w oparciu o budownictwo komunalne i prywatne, a także wzmacnianiem pozycji spółek komunalnych, w tym również Krakowskiego Holdingu Komunalnego – powiedział prezydent Krakowa Aleksander Miszalski cytowany przez portal Krakow.pl.

Kraków Radio ESKA Google News

Współpraca Krakowa z Wiedniem ma objąć m.in. system mieszkaniowy, w szczególności model finansowania inwestycji komunalnych, a także wymianę doświadczeń związanych z rewitalizacją obszarów miejskich. Kluczowym zagadnieniem pozostaje jednak metro.

Wiedeńczycy zaprezentowali nam założenia jednej z największych inwestycji infrastrukturalnej w historii miasta. Zakłada on budowę pierwszej w pełni automatycznej linii metra U5 oraz przebudowę istniejącej U2, która zmienia swój dotychczasowy kierunek i zostaje przedłużona na południe miasta. Projekt ma na celu nie tylko rozbudowę, ale przede wszystkim odciążenie najbardziej zatłoczonych, poprzez stworzenie nowych osi transportowych i węzłów przesiadkowych. Nowe stacje, nowoczesna automatyzacja, lepsze połączenia z siecią kolei miejskiej oraz poprawa dostępu do centrum z mniej skomunikowanych dzielnic, to elementy, które uczynią z metra bardziej wydajny i przyjazny system – mówi Stanisław Mazur. Jak dodał zastępca prezydenta, to dopiero początek bardzo szerokich konsultacji z Wiedniem. Wkrótce ruszyć ma cykl spotkań technicznych i roboczych urzędników.

Co dalej z budową metra w Krakowie? Miasto czeka obecnie na wydanie decyzji środowiskowej, która leży w gestii prezydenta Oświęcimia. Ta miała zostać wydana do końca lutego 2025 roku, jednak termin ostatecznie uległ opóźnieniu. Na decyzję trzeba będzie zaczekać do czerwca.

Cracovia Maraton z rekordową frekwencją

2025_04_10_EXPRESS BIEDRZYCKIEJ_WSTĘP