Strefa Czystego Transportu w Krakowie zostanie unieważniona?
Rada Miasta Krakowa zajmie się obywatelskim projektem uchwały ws. unieważnienia Strefy Czystego Transportu (SCT) najwcześniej w styczniu 2024 roku. Podczas ostatniej w tym roku sesji Rady, która wypada 6 grudnia, magistrat nie podejmie tego tematu — nie znalazł się on w porządku obrad. Tuż przed samymi świętami Bożego Narodzenia zaplanowano jeszcze jedno posiedzenie, jednak dotyczy ono uchwalenia budżetu miasta na przyszły rok.
— Pytaliśmy o to i urzędnicy przekazali nam, że weryfikują podpisy (…). Wobec tego zajęcie się obywatelskim projektem uchwały możliwe będzie najwcześniej na ostatniej sesji rady miasta w grudniu, a najprawdopodobniej na sesji w styczniu — powiedział w środę wiceprzewodniczący krakowskiej rady miasta Michał Drewnicki
Projekt obywatelski ws. unieważnienia Strefy Czystego Transportu
Grupa przeciwników „Komitet Kraków dla kierowców” dwa tygodnie temu złożyła w magistracie obywatelski projekt uchwały. Podpisało go, jak przekazali inicjatorzy projektu, 7,2 tys. osób w formie elektronicznej i 450 w formie papierowej. Przeciwnicy SCT planują w środę po południu demonstracje przed budynkiem magistratu oraz w rejonie domu handlowego Jubilat. Zdaniem przeciwników SCT, strefa narusza m.in. konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swoboda przemieszczania, wyboru miejsca edukacji, miejsca pracy. Skargę na uchwałę radnych o SCT złożył w kwietniu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wojewoda małopolski w związku z prośbami części mieszkańców. Sąd rozpatrzy skargę 11 stycznia.
— Zgodnie z prawem projekt uchwały powinien być procedowany na najbliższej sesji, czyli dzisiaj. Urzędnicy miasta Krakowa jednak od samego początku są nam nieprzychylni. Teraz stwierdzili, że potrzebna jest weryfikacja podpisów pod obywatelskim projektem — powiedział w środę Bartłomiej Krzych, jeden z inicjatorów obywatelskiej uchwały.
Strefa Czystego Transportu miała poprawić jakość powietrza w Krakowie
Pomysłodawcy strefy czystego transportu są zdania, że dzięki niej powietrze w Krakowie będzie czystsze i zdrowsze. Przekonują też, że stosunkowo niewiele jest samochodów niespełniających wymogów krakowskiej SCT. Uchwałę ustanawiającą SCT w Krakowie radni przyjęli w listopadzie 2022 r. Przeciw głosowani przedstawiciele PiS. Zgodnie z dokumentem, strefa czystego transportu będzie obowiązywała na terenie całego miasta i będzie to pierwsza taka strefa w Polsce.
Strefa Czystego Transportu ma obowiązywać częściowo od 2024 roku
Od lipca 2024 r. do czerwca 2026 r. w Krakowie będzie obowiązywał okres przejściowy. Do miasta nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 (rok produkcji od 2000) w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5 w (rok produkcji od 2010, a w przypadku samochodów ciężarowych rok produkcji od 2008). Od 1 lipca 2026 SCT w Krakowie będzie obowiązywała wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji. Za złamanie przepisów będzie grozić 500 zł mandatu.