Klasyfikację mostów i wiaduktów (bądź szerzej: infrastruktury drogowej) pod kątem nośności ciężaru sprzętu wojskowego określa się jako MLC (Military Load Classification). To wytyczne, które określa Sojusz Północnoatlantycki. Rozwój możliwości logistycznych to jeden z priorytetów NATO w obecnych czasach. Co będzie testowane w Krakowie, tłumaczy Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Określenie, na ile obiekty inżynieryjne - głównie mosty i wiadukty - spełniają klasy obciążenia wojskowego, tak mówiąc w uproszczeniu. Czyli musimy tak naprawdę znaleźć firmę projektową, która określi, jak nośność poszczególnych mostów znajduje się w skali wojskowej.
Po co takie testy są potrzebne, mówi Maciej Chilczuk, redaktor portalu Polska Zbrojna.
Transport wojskowy to nie są lekkie, małe busiki, tylko to są wielkie maszyny, które muszą się szybko i sprawnie dostać z punktu A do punktu B. Możliwie najkrótszą drogą. Wojsko, które jest daleko od pola bitwy, nie ma najmniejszego znaczenia w kategoriach operacyjnych. Dla dowódcy liczy się tylko to wojsko, które jest w stanie dzisiaj wejść do operacji i dzisiaj realizować zadania.
Po sporządzeniu raportu ze sprawdzania klasyfikacji krakowskich mostów informacje zostaną przekazane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która testuje taką infrastrukturę także w innych regionach.