Tramwaj Kraków

i

Autor: Archiwum prywatne W Krakowie pojawi się 60 nowych tramwajów?

Nowe otwarcie w sprawie tramwaju wzdłuż Alej. Miasto ogłosiło przetarg na koncepcję

2020-12-29 15:22

Chodzi o niespełna kilometrowy odcinek trasy łączącej Nowy Kleparz z pl. Inwalidów. Na oferty miasto czeka do końca stycznia 2021 roku. Na dokument miasto chce wydać niespełna milion złotych.

Miasto rozważa trzy zasadnicze warianty przebiegu nowej trasy, w ich skład wchodzi kilka podwariantów, co daje w sumie pięć możliwości usytuowania torowiska. 

Posłuchaj o pomyśle tramwaju wzdłuż Alej Trzech Wieszczów

Wariant pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska pośrodku istniejącego pasa zieleni, rozdzielającego jezdnie Alej. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma podwariantami. Pierwszy zakłada, że po torowisku poruszałyby się również miejskie autobusy, a istniejące buspasy zamienione zostałyby na drogi dla rowerów. Drugi, przewiduje, że torowisko będzie zielone i posłuży jedynie tramwajom. Istniejący układ drogowy pozostałby bez zmian.

Wariant drugi lokuje tory na jezdni Alej. Tu miasto przewiduje aż trzy podwarianty - zlokalizowanie na północnej jezdni pasa autobusowo-tramwajowego dla obu kierunków. Ruch aut zostałby przeniesiony na jezdnię południową;  umiejscowienie pasów autobusowo-tramwajowych na środkowych pasach obu jezdni i wykorzystanie istniejących buispasów na drogi rowerowe; zlokalizowanie linii tramwajowej na północnej jezdni, ulokowanie buspasa w kierunku pl. Inwalidów na środkowym pasie i pozostawienie buspasa na jezdni południowej w istniejącym kształcie. 

Trzeci, ostatni wariant to przekopanie tunelu pod Alejami Trzech Wieszczów. dodatkowo miasto oczekuje opracowania dwóch autorskich wariantów trasy.

Dariusz Nowak, rzecznik Urzędu Miasta Krakowa przyznaje, że zadanie nie będzie łatwe.

Ten teren częściowo jest pod opieką konserwatora zabytków, więc konieczne będą uzgodnienia, a wiadomo, że nie jest to proste. Doświadczaliśmy tego chociażby w przypadku planów dotyczących budowy metra - stwierdza. 

Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa uważa, że nowa trasa korzystnie wpłynie na funkcjonowanie całej sieci tramwajowej w centrum.

To oznacza rewolucję. Ten pomysł powstaje jak Feniks z popiołów. Miasto kilkanaście lat temu myślało o takiej linii. To krótki odcinek, ale szalenie ważny, bo połączy Bronowice Małe z Nowym Kleparzem. Zapewni alternatywną trasę dojazdu do centrum, co będzie miało duże znaczenie dla niezawodności sieci i odciążenia Alej - wyjaśnia.

Dodaje, że każdy z wariantów jest ciekawy. Podkreśla, że najmniej prawdopodobnym - ze względu na stopień skomplikowania i koszty - jest wariant tunelowy. 

Prof Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej uważa, że miasto powinno na poważnie przemyśleć, czy brnąć w budowę kosztochłonnej kolei podziemnej czy jednak skupić się na rozwoju naziemnych tras tramwajowych.

Jeżeli analizy wykażą, że na tej linii pojawią się pasażerowie, to trzeba się będzie zastanowić, czy wydajemy miliardy na metro, czy może ten tramwaj w Alejach przyniesie większe korzyści. Na tym polega planowanie systemu, którego nie buduje się ad hoc. To działanie miasta uzupełnia system transportowy, ale musimy na niego spojrzeć w szerszej perspektywie - od Nowego Kleparza do Ronda Matecznego. Powinniśmy mówić o całym tym odcinku, a nie o kawałkach - przekonuje. 

Wcześniej miasto ogłosiło przetargi na koncepcje dwóch innych linii - z Prokocimia do Rżąki i z Małego Płaszowa na Złocień. W obu nie udało się wyłonić wykonawców, dlatego w połowie miesiąca urzędnicy ogłosili nowe postępowanie. 

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!

Życzenia na 2021! Czego życzymy sobie w nowym roku?