Od 1 lipca 2024 roku duże zmiany dla kierowców w Krakowie
Od 1 lipca 2024 roku na całym obszarze administracyjnym miasta Krakowa ma obowiązywać strefa czystego transportu. Urzędnicy ze stolicy Małopolski w ostatnim czasie wybrali już firmę, która zajmie się opracowaniem specjalnego systemu teleinformatycznego zarządzania SCT. Całkowity koszt tej inwestycji szacowany jest na 900 tysięcy złotych. Kierowcy muszą jednak liczyć się ze sporymi utrudnieniami.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił już przetarg na dostawcę systemu zarządzania strefą czystego transportu. Do postępowania stanęło dziesięć firm. Ostatecznie wybrana została firma z Białegostoku, o czym poinformował przedstawiciel ZTP w Krakowie, Maciej Piotrowski, podczas rozmowy z Interią. Za 900 tysięcy złotych powstanie specjalny system, który stworzy bazę danych pojazdów uprawnionych do poruszania się po strefie czystego transportu. Cały proces ma być uproszczony - kierowcy w systemie będą podawali numer rejestracyjny pojazdu, a system sprawdzi w CEPIK, czy norma emisji spalin samochodu jest zgodna z wymaganiami strefy. Jest jednak jedno utrudnienie - wprowadzenie numeru rejestracyjnego do systemu będzie musiało zostać wykonane "ręcznie" przez kierowców, co z pewnością nie spodoba się kierowcom.
Tym samym kierowcy, którzy od 1 lipca będą chcieli jeździć autem po Krakowie, będą musieli skorzystać z systemu i wprowadzić numer pojazdu. Można zatem tutaj mówić o pewnego rodzaju e-rejestracji, podobnej do funkcjonowania systemu e-TOLL na autostradach. Dane do systemu będą musieli wprowadzić wszyscy kierowcy, niezależnie od posiadanej normy emisji spalin. Póki co nie są znane konkretne szczegóły dotyczące działania systemu, ale jedno jest pewne - zmotoryzowanych czekają spore utrudnienia.
Jakie samochody będą mogły poruszać się po strefie czystego transportu w Krakowie?
Od 1 lipca w strefie czystego transportu w Krakowie będą mogły jeździć pojazdy:
- benzynowe spełniające normę euro 3 i wyprodukowane od 2000 roku,
- wysokoprężne spełniające normę euro 5 i wyprodukowane od 2010 roku.
W przypadku aut zarejestrowanych w Polsce po raz ostatni przed 30 marca 2023 roku do Krakowa będą mogły wjechać:
- auta benzynowe spełniające normę euro 1 i wyprodukowane od 1992 roku,
- auta wysokoprężne spełniające normę euro 2 i wyprodukowane od 1996 roku.