dyr opery

i

Autor: Maciej Uszko

Opera Krakowska ma nowego dyrektora. Kim jest prof. Michał Sułkowski i jakie ma plany względem instytucji?

2022-08-23 21:18

Zwiększenie liczby nowych i wartościowych spektakli, nawiązanie współpracy z artystami z całego świata, a także zwiększenie rozpoznawalność instytucji, którą będzie zarządzał. Takie są najważniejsze plany prof. Tomasza Sułkowskiego, nowego dyrektora Opery Krakowskiej. Stanowisko oficjalnie obejmie on 1 września.

Prof. dr hab. Piotr Sułkowski został powołany na stanowisko dyrektora Opery Krakowskiej w Krakowie na okres pięciu lat, od 1 września br. Jego kandydatura została wyłoniona w postępowaniu konkursowym. Uzasadniając rekomendację, komisja konkursowa podkreśliła, że prof. Sułkowski posiada wielkie doświadczenie w zarządzaniu kulturą, tworzeniu i realizowaniu wydarzeń artystycznych oraz współpracy ze środowiskami muzycznymi w Polsce i zagranicą. Na stanowisku dyrektora prof. Sułkowski zastąpi Bogusława Nowaka, którego kadencja upływa z końcem sierpnia br.

- Znam Operę Krakowską od lat. Tak naprawdę w niej się uczyłem, w niej się rozwijałem. Jednak na kilka lat opuściłem Kraków. Dzisiaj wracam z bagażem doświadczeń i pomysłów. W najbliższym czasie okaże się na ile te pomysły, które zaprezentowałem w postępowaniu konkursowym, będzie można przełożyć na okres pięciu lat kadencji - mówi prof. Michał Sułkowski. 

Jednym z podstawowych celów nowego dyrektora jest zwiększenie rozpoznawalności Opery Krakowskiej.

- Chciałbym żeby turyści z całego świata przyjeżdżali do Krakowa nie tylko zwiedzać jego zabytki, ale żeby przyjeżdżali do opery, a przy okazji zwiedzali Kraków. Wiele podobnych instytucji jest rozpoznawalnych na całym świecie, chciałbym, aby Opera Krakowska była właśnie jedną z nich. Jestem przekonany, że to się uda - dodaje prof. Sułkowski. 

Prof. Piotr Sułkowski pochodzi z Krakowa, gdzie ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną na Wydziale Dyrygentury oraz Wychowania Muzycznego; dyrygent; od 11 lat dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie; z-ca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009); kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009–2011); gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008–2014) Tulsa, USA. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.

Posiada wieloletnie doświadczenie operowe, zdobyte w czasie pracy dyrygenta, a następnie dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym wiele prawykonań; m.in. w 2007 r. w ramach obchodów Roku Szymanowskiego dokonał prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G. Bizeta oraz zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio - ofiarom holokaustu - L. v. Beethovena, uzyskując świetne recenzje m.in. w prestiżowym czasopiśmie Opera. Współpracował z Krakowską Operą Kameralną. W 2019 roku z Warszawską Operą Kameralną przygotował „Wesele Figara” W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii.

Współpracuje z orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2010 r. koncertem w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego m.in. realizując nagrania oratorium Quo Vadis z A. Kurzak, A. Rucińskim i R. Siwkiem oraz Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym. Członek komitetu redakcyjnego PWM wybranych dzieł F. Nowowiejskiego.

Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Muzycznego Barbakan, dyrektor artystyczny „Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki” we Fromborku, pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej „Arena Festival film&music” w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur „Pora Jeziora”, który w rankingu Wirtualnej Polski najlepszych spektakli musicalowych 2021 roku znalazł się na 6 miejscu „złotej dziesiątki”.

Od 14 lat zajmuje się pracą dydaktyczną, początkowo na Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 roku kierownik Katedry Dyrygentury. W 2021 roku otrzymał tytuł profesora. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Jest członkiem polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych. Uczestnik i panelista polskich oraz zagranicznych konferencji z dziedziny kultury oraz nowoczesnego modelu orkiestry. W latach 2012-2016 członek Rady Programowej Polskiego Radia Olsztyn. Od 2011 roku członek Kapituły Nagrody im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Statuetka św. Jakuba, Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Statuetka Pegaza, Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi.

Tak kręcą operacje w Na dobre i na złe. Filip Bobek ujawnia tajemnice szpitala w Leśnej Górze
Sonda
Czy obawiasz się o wolność słowa w internecie?