Nowy wiadukt kolejowy i kładka pieszo-rowerowa w Krakowie

i

Autor: Maciej Bartusik

Pociągiem, pieszo lub rowerem – Kraków ma nowy most. To element większej inwestycji

2023-06-10 13:43

W piątkowy wieczór odbyło się uroczyste otwarcie mostu kolejowego łączącego Zabłocie z Grzegórzkami. Nowy wiadukt to aż cztery tory kolejowe, a także biegnąca tuż obok kładka dla pieszych i rowerzystów. "To zmiana cywilizacyjna" – tak o inwestycji mówił Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, goszczący w piątek w Krakowie.

Budowa mostu kolejowego to element większej inwestycji, polegającej na generalnej modernizacji linii kolejowej między Krakowem Głównym Towarowym a Rudzicami. Na moście znajdują się cztery tory – dwa wewnętrzne mają służyć kolei dalekobieżnej, a zewnętrznymi będą jeździć pociągi aglomeracyjne i regionalne. To znacznie zmniejszy czas przejazdu nie tylko w okolicy Krakowa, ale też w całej Polsce.

– To zmiana cywilizacyjna. Skróci się czas przejazdu między innymi pociągu między Szczecinem a Warszawą o godzinę, skróci się czas przejazdu między Warszawą a Radomiem – zapowiadał Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Sonda
Czy często podróżujesz pociągami?

Rozkład jazdy uwzględniający nową inwestycję zacznie obowiązywać w niedzielę, 11 czerwca. Obok wiaduktu kolejowego mieści się również kładka pieszo-rowerowa. Pomysł jej powstania wyszedł ze strony miasta, gdy inwestycja kolejowa trwała. Obydwa obiekty budowano równolegle od 2020 roku. W ten weekend zarówno przeprawo kolejowa, jak i ta dla pieszych i rowerzystów zostały oddane do użytku.

– Wzorowaliśmy się na przykładzie kładki Bernatka. To jest kładka, która wbrew temu co niektórzy uważali, nie wyludniła Podgórza, a wręcz przeciwnie: ożywiła Podgórze. Sądzimy że to połączenie będzie powodowało ożywienie Zabłocia – mówił Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Budowa mostu kolejowego przez Wisłę to element większej inwestycji w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Koszt wszystkich działań wchodzących w skład tej inicjatywy to 1,2 miliarda złotych. 81% tej kwoty pochodzi z unijnego programu „Łącząc Europę”, pozostałe 19% to środki rządowe i samorządowe. Cały projekt ma się zakończyć już jesienią, a na wrzesień planowane jest otwarcie stacji kolejowej Kraków Grzegórzki.

Czy dobrze znasz slang kolejowy?

Pytanie 1 z 10
"Badyle" to określenie:
Symulator jazdy pociągu dla uczniów