S7 Widoma-Kraków będzie oddana do użytku przed świętami. „Na ten moment czekaliśmy bardzo długo”
Według ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka deklarację o oddaniu kluczowych odcinków trasy S7 w Małopolsce złożyli przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z wykonawcą inwestycji.
Dla ruchu obwodnica Krakowa i ostatni odcinek drogi S7 między Widomą a Krakowem zostanie oddany jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, najprawdopodobniej 23 grudnia - powiedział dziennikarzom Klimczak - Na ten moment czekaliśmy bardzo długo - dodał.
Szef resortu infrastruktury zastrzegł, że obie trasy zostaną udostępnione dla ruchu na zasadzie przejezdności, a ostateczne oddanie ich do użytku nastąpi za około dwa-trzy miesiące. Pozwoli to upłynnić ruch samochodowy wokół Krakowa, a także podróże ze stolicy Małopolski do różnych części regionu.
Oddajemy do użytkowania wcześniej (…) żeby nie czekać dwóch-trzech miesięcy na pełne oddanie procesu budowlanego, ale żeby ludzie mogli korzystać już jak najszybciej. Myślę, że okres wzmożonego ruchu przed świętami Bożego Narodzenia jest najwłaściwszym, żeby oddać do użytkowania ten wyczekiwany od lat odcinek drogi - wyjaśnił Klimczak.
Na jakim etapie jest Północna Obwodnica Krakowa? Problem z węzłem Mistrzejowice
Północna Obwodnica Krakowa powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52. W jej skład wchodzi dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km biegnąca od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Ten ostatni węzeł powstaje w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.
Na trasie obwodnicy zaplanowano trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach tego zadania powstaje także 33 km dróg lokalnych, które poprawią komunikację między poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Fragment S7 z Widomej do Nowej Huty, który częściowo zostanie oddany do użytku przed świętami, jest ostatnim budowanym odcinkiem tej drogi ekspresowej na północ do Krakowa na terenie województwa małopolskiego. Składa się z dwóch różniących się od siebie odcinków - pierwszy z nich to tzw. odcinek pozamiejski łączący Widomą z węzłem Mistrzejowice o długości 11,2 km. Po udostępnieniu do ruchu zostanie połączony z tymczasowym zjazdem.
Od węzła Mistrzejowice trasa S7 biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 7,1 km miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Według drogowców jest to skomplikowany fragment pod względem inżynieryjnym, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
Realizacja tego odcinka jest opóźniona, ponieważ już w trakcie budowy nastąpiła konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice. GDDKiA zakłada, że zostanie on zrealizowany w 2025 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł.