- Kraków Airport do końca października 2025 r. wyrówna wynik pasażerów z całego 2024 r., a do końca roku planuje obsłużyć ponad 13 mln osób.
- W odpowiedzi na wzrost ruchu, dawny terminal cargo jest przekształcany w nową strefę z 6 gate'ami, która będzie gotowa w kwietniu 2026 r.
- Nowe skanery CT zniosły limit płynów w bagażu podręcznym, a na początku 2026 r. lotnisko uruchomi automatyczne bramki (e-gate) do boardingu.
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.
Historyczne wyniki i ambitne prognozy
Tegoroczny sezon wiosenno-letni, który zakończył się w sobotę, był dla krakowskiego lotniska najlepszym w historii. Port obsłużył w tym okresie około 8 milionów pasażerów. Kraków Airport, będący drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce i największym portem regionalnym, oferuje obecnie 176 połączeń do 38 krajów, realizowanych przez 29 przewoźników.
Dynamiczny wzrost znajduje potwierdzenie w najnowszych danych. Jak wskazuje prezes lotniska, kolejny kamień milowy zostanie osiągnięty lada dzień.
– Na początku października mieliśmy 10-milionowego pasażera i zakładamy, że pewnie 30 października powitamy 11-milionowego pasażera w tym roku, czyli zakończymy ten miesiąc wynikiem, jaki osiągnęliśmy za cały zeszły rok – powiedział PAP prezes krakowskiego lotniska.
Dodał, że prognozy na przyszłość są równie optymistyczne. Zapowiedział, że cały 2025 rok port zakończy wynikiem ponad 13 mln obsłużonych osób, co oznacza wzrost o 19 proc. w stosunku do roku bieżącego.
Rozbudowa, by sprostać wyzwaniom
Jak podkreślił Łukasz Strutyński, aby sprostać stale rosnącemu ruchowi pasażerskiemu, lotnisko nieustannie modernizuje i dostosowuje swoją infrastrukturę. W sierpniu rozpoczęła się przebudowa dawnego terminala cargo, który zostanie przekształcony w tymczasową strefę oczekiwania (Pre-Boarding Zone – PBZ) dla pasażerów podróżujących poza strefę Schengen. W nowej przestrzeni znajdzie się sześć dodatkowych gate’ów. Zakończenie prac planowane jest na kwiecień przyszłego roku.
– Ta nowa przestrzeń, która w tym momencie jest przygotowywana w dawnym terminalu cargo daje perspektywę na również dwucyfrowe wzrosty w przyszłym roku. Stąd cieszą deklaracje naszych bazowych przewoźników Ryanair i Wizz Air o wzmacnianiu baz i rozwijaniu połączeń oraz złożona przed kilku dniami deklaracja PLL LOT, że będą trzy nowe połączenia do Barcelony, Madrytu i Rzymu od 30 marca 2026 – ocenił Strutyński.
Nowoczesne technologie dla wygody podróżnych
Prezes zaznaczył, że obecny terminal, projektowany z myślą o mniejszej przepustowości, jest sukcesywnie wyposażany w najnowocześniejsze urządzenia do odprawy. We wrześniu, dzięki inwestycji w 10 nowoczesnych skanerów CT, na lotnisku w Krakowie zniesiono limity dotyczące przewozu płynów w bagażu podręcznym. Według danych portu, pozwoliło to skrócić średni czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa do około 10 minut.
Lotnisko planuje dalsze inwestycje w ten sprzęt. Zamówiono już trzy kolejne urządzenia, które mają być zainstalowane w pierwszej połowie przyszłego roku, a w dalszej kolejności dokupione zostaną następne trzy.
– Łącznie 16 takich urządzeń w całym terminalu będzie służyło naszym pasażerom, dając im komfort szybkiego przejścia przez kontrolę – zapowiedział prezes.
Port testuje także inne innowacje. Od kilku dni sprawdzane są urządzenia do kontroli butów bez konieczności ich zdejmowania, a w listopadzie rozpoczną się testy body scannera. Co więcej, na początku przyszłego roku Kraków Airport jako pierwszy port regionalny w Polsce uruchomi tzw. e-gate – zautomatyzowane bramki, które umożliwią pasażerom samodzielne wejście na pokład samolotu.
– W zależności jak te testy przebiegną jesteśmy gotowi, żeby w przyszłym roku również dozbroić lotnisko w bardzo nowoczesne urządzenia, które uprzyjemnią pasażerom podróż, a nam zapewnią sprawny przebieg procesu kontroli – zapowiedział Strutyński.