Kraków. Niebawem ruszy remont mostu Grunwaldzkiego
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie spędza sen z powiek niemal wszystkim, od mieszkańców po władze miasta. Przypomnijmy, że aby przeprawa mogła bezpiecznie funkcjonować do 2038 roku, wymaga ona generalnego remontu zaleconego przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej. Warto na wstępie zaznaczyć, że planowany remont mostu Grunwaldzkiego nie jest rozwiązaniem docelowym. Proces ten służy jedynie wydłużeniu żywotności konstrukcji, która w przyszłości zostanie rozebrana i zastąpiona zupełnie nowym mostem.
We wtorek, 15 kwietnia Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował o zakończeniu procesu przetargowego dotyczącego remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Prace zostaną powierzone konsorcjum firm ZUE S.A., a wartość kontraktu wyniesie 15,5 mln złotych.
Po wskazaniu w ubiegłym tygodniu najkorzystniejszej oferty, dziś możemy potwierdzić, że nie wpłynęły żadne odwołania od pozostałych oferentów. Oznacza to, że nic nie stoi już na przeszkodzie, by podpisać umowę z wykonawcą – konsorcjum firm ZUE S.A. oraz Intop Tarnobrzeg – przekazała dyrektor ZDMK Magdalena Nowak-Obrzut.
Zakres prac obejmie:
- remont konstrukcji nośnej mostu,
- modernizację podpór, łożysk oraz układu sprężenia,
- wymianę balustrad, krawężników i nawierzchni,
- modernizację dylatacji, systemu odwodnienia i stożków przyczółków,
- remont schodów i ścian oporowych,
- kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej,
- wymianę masztów oświetleniowych oraz barier energochłonnych.

Rozpoczęcie prac związanych z remontem mostu Grunwaldzkiego zaplanowano na sobotę, 10 maja. Zgodnie z planami te mają potrwać 10 miesięcy, co w oczywisty sposób będzie wiązało się z dużymi zmianami w organizacji ruchu.
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Utrudnienia dla pasażerów i kierowców
Remont mostu Grunwaldzkiego zdaniem niektórych komentatorów może spowodować prawdziwy paraliż ruchu drogowego i komunikacji miejskiej w Krakowie, gdyż sama przeprawa stanowi ważny punkt na infrastrukturalnej mapie miasta. Należy zaznaczyć, że choć same prace potrwają 10 miesięcy, to utrudnienia dla kierowców i pasażerów będą krótsze. Wykonawca zadeklarował skrócenie okresu zamknięcia mostu do 7 miesięcy dla ruchu samochodowego i 5,5 miesiąca dla tramwajów.
Jak zmieni się organizacja ruchu na czas remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie? Zacznijmy od komunikacji miejskiej. W rejonie ICE Kraków, przy ul. Monte Cassino powstanie tymczasowy przystanek tramwajowy. Tam trasę będą kończyć tramwaje dwukierunkowe kursujące od strony ul. Kapelanka. Z kolei składy poruszające się na co dzień ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Sama ul. Dietla – tuż przed mostem – zyska nową możliwość zawracania dla pojazdów.
Zmiany obejmą również trasy tramwajowe i autobusowe, które w czasie prac remontowych zostaną poprowadzone przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego w kierunku ul. Krakowskiej i Starowiślnej. Dodatkowo, Zarząd Transportu Publicznego zaplanował nową linię autobusową, która połączy Łagiewniki z pętlą Powiśle – Nowy Świat, przebiegając przez rondo Grunwaldzkie – informuje ZDMK.
Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące zmian tras i rozkładów jazdy znajdą się na stronie Zarządu Transportu Publicznego. Co z kierowcami? Dla tych przygotowano objazdy, których celem będzie minimalizacja utrudnień w czasie remontu przeprawy.
Sugerowaną trasą objazdową jest tzw. druga obwodnica, czyli ciąg ulic Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W kluczowych punktach miasta – m.in. na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona” – przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna, co pozwoli lepiej dostosować organizację ruchu do zmienionej sytuacji drogowej. Na skrzyżowaniu ulic Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej sygnalizacja zostanie natomiast czasowo wyłączona, co ma usprawnić ruch w tym rejonie – podaje ZDMK.
Dodatkowo, dla pojazdów wjeżdżających do Krakowa od północy, czyli al. 29 Listopada wprowadzono trasę objazdową przez ul. Wita Stwosza i Lubomirskiego, wiodącą dalej przez rondo Mogilskie i Grzegórzeckie.