To najpopularniejsza linia tramwajowa w Krakowie. Przemierza najpiękniejsze zakątki stolicy Małopolski

2025-12-17 10:20

Nowo otwarta linia tramwajowa na Górkę Narodową cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. Jak informuje Urząd Miasta Krakowa, każdego miesiąca korzysta z niej około 750 tysięcy pasażerów, co potwierdza, jak bardzo potrzebna była ta inwestycja dla północnej części miasta.

Tramwaj Kraków

i

Autor: Przemek2547/ CC BY-SA 4.0
  • Nowa linia tramwajowa na Górkę Narodową w Krakowie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Miesięcznie korzysta z niej około 750 tysięcy pasażerów.
  • Największy ruch pasażerski na nowym odcinku notują przystanki „Papierni Prądnickich” oraz „Pachońskiego P+R”, z których w dni robocze korzysta po ok. 6 tys. osób.
  • Trasa w pełni została uruchomiona 8 stycznia 2024 roku wraz z pętlą „Górka Narodowa P+R”, gdzie znajduje się parking Park & Ride na 465 samochodów.
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.

Tramwaj na Górkę Narodową hitem wśród krakowian. Korzysta z niego 750 tysięcy pasażerów miesięcznie

Dane przedstawione przez krakowski magistrat nie pozostawiają złudzeń – trasa na Górkę Narodową stała się jednym z kluczowych korytarzy transportowych w mieście. W ciągu miesiąca tramwaje obsługujące odcinek między pętlami Krowodrza Górka P+R a Górka Narodowa P+R pokonują łączny dystans około 63 tysięcy kilometrów. Przekłada się to na blisko 15 tysięcy kursów miesięcznie. Aby zapewnić płynność transportu, w dni powszednie na trasy wyjeżdża łącznie 51 składów tramwajowych, a w weekendy pasażerów obsługuje 20 pojazdów.

Z analizy ruchu pasażerskiego wynika, że na nowym odcinku trasy największą popularnością cieszą się dwa przystanki: „Papierni Prądnickich” oraz „Pachońskiego P+R”. Każdy z nich w dni robocze obsługuje około 6 tysięcy osób. Niewiele mniejszy ruch notują przystanki końcowy „Górka Narodowa P+R” oraz „Siewna Wiadukt”, z których każdego dnia korzysta po około 4 tysiące pasażerów.

Linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej została oficjalnie otwarta 2 września 2023 roku, choć początkowo kursy kończyły się na przystanku „Papierni Prądnickich”. Pełną funkcjonalność trasa zyskała 8 stycznia 2024 roku, kiedy uruchomiono dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”. Znajduje się tam również parking Park & Ride, który oferuje 465 miejsc postojowych dla kierowców chcących kontynuować podróż komunikacją miejską.

Do obsługi nowej trasy skierowano linie tramwajowe nr 18, 50 oraz tymczasową linię nr 75. Pasażerowie podróżują głównie nowoczesnymi wagonami typu Stadler Tango, znanymi jako „Lajkoniki”. Sporadycznie na trasie pojawiają się również popularne „Krakowiaki” (Pesa) oraz Bombardiery NGT 8. Linię zastępczą obsługują z kolei wagony EU8N oraz składy E1+C3.

Kraków Radio ESKA Google News

Najdłuższe tramwaje w Polsce dla Krakowa. MPK zamawia 20 nowych składów od Pesy [GALERIA]

Tramwaje wracają na Most Grunwaldzki (Kraków)