Kraków. W autobusach Mobilisu nie działa klimatyzacja
W ostatnim czasie wysokie temperatury dają się we znaki wszystkim, także pasażerom korzystającym z komunikacji miejskiej. W Krakowie klimatyzacja w pojazdach KMK uruchamiana jest w momencie, kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 25 stopni Celsjusza. Generalnie w przedziale pasażerskim autobusów temperatura powietrza powinna być utrzymana w zakresie od 8 do 22 stopni Celsjusza, z zastrzeżeniem, że w przypadku temperatury zewnętrznej przekraczającej 25 stopni Celsjusza maksymalna temperatura w przedziale pasażerskim powinna być niższa o co najmniej trzy stopnie Celsjusza.
W ostatnim czasie pasażerowie korzystający z KMK zgłaszają problemy z klimatyzacją w pojazdach, na co zwrócił uwagę w mediach społecznościowych radny Łukasz Gibała. Jak wskazał, problem dotyczy autobusów firmy Mobilis, co potwierdziliśmy w rozmowie z Zarządem Transportu Publicznego.

Dziś dodatkowo dotarł do mnie telefon od zaniepokojonego mieszkańca, który zgłosił przypadek omdlenia w autobusie z powodu wysokiej temperatury. W tak upalne dni komunikacja miejska powinna zapewniać pasażerom wytchnienie, a nie dodatkowe źródło ciepła! Według informacji uzyskanych od przewoźnika problem ma charakter masowej awarii. Firma zapewniła, że podejmuje działania, aby naprawić usterki, tylko że te problemy trwają już od kwietnia – napisał Łukasz Gibała.
Rzeczywiście, problemy dotyczą pojazdów marki MAN eksploatowanych przez Mobilis.
Mamy informacje, że w przypadku pojazdów MAN występuje problem z klimatyzacją. Mobilis naprawia ten problem wspólnie z producentem. Jako ZTP wychodzimy w tym temacie z naszym obowiązkowym, statutowym działaniem, czyli w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości wykrytych u danego przewoźnika nakładamy karę zgodnie z zapisami umowy – poinformował Sebastian Kowal, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Publicznego.
Gdzie i jak pasażerowie mogą zgłaszać problemy z klimatyzacją?
Pasażer powinien rozejrzeć się w pojeździe, zapisać jego numer boczny i poinformować ZTP o takiej awarii. Można to zrobić choćby za pomocą wiadomości e-mail, podając informację o linii, numerze bocznym, godzinie i kierunku danego kursu. Takie informacje nam wystarczą, aby zająć się sprawą. Ustalimy wówczas, o który pojazd chodzi. Można także bezpośrednio zgłaszać takie awarie do kierowcy czy na naszą dyspozytornię – dodaje.
Jaka jest skala awarii w autobusach Mobilisu?
Zgłoszeń jest więcej, bo problem dotyczy systemowego naprawienia klimatyzacji. Z tego, co wiemy, te działania już trwają. Usunięcie takiej usterki w jednym pojeździe to mniej więcej kilkanaście godzin roboczych – przekazał Sebastian Kowal.