"Wąskie gardło" na zakopiance. Mimo wielkich inwestycji kierowcy nadal stoją w korkach
W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu dwupasmowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Teraz, mimo wybudowania nowego tunelu pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna, kierowcy nadal stoją w kilometrowych korkach, kierując się do lub z Zakopanego.
"Wąskim gardłem" jest trasa od Nowego Targu po Zakopane, ponieważ odcinek ten ma po jednym pasie ruchu w obu kierunkach, w dużej części biegnie przez teren zabudowany. Co więcej, na odcinku od Nowego Targu do Szaflar połączenie z posesjami zapewnia... 117 zjazdów, a od Szaflar do Zakopanego... 186 zjazdów.
Bez dwóch zdań zakopianka między Nowym Targiem a Zakopanem wymaga zwiększenia przepustowości. To główny korytarz komunikacyjny do Zakopanego i stale rośnie na nim natężenie ruchu.
Na jakim więc etapie są prace związane z poprawą sytuacji na tej drodze?
Zakopianka z Nowego Targu do Zakopanego. Kiedy remont drogi?
Przebudowa newralgicznego odcinka została podzielona na dwa zadania: od Nowego Targu po Szaflary i od Szaflar do Zakopanego. Jak przekazuje GDDKiA, całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Dopiero po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.
Sprawdziliśmy, na jakim etapie są prace na tych odcinkach.
- ZAKOPIANKA: NOWY TARG - SZAFLARY
3 stycznia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podpisał Program Inwestycji na optymalizację przepustowości DK47 na odcinku Nowy Targ - Szaflary. Oznacza to, że Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewniono finansowanie na opracowanie dokumentacji i przebudowę tego odcinka.
Jakie są pomysły na tę drogę?
Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy przebudowę 117 zjazdów i wybudowanie ok. 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu - przekazuje GDDKiA.
Jak dalej informuje Dyrekcja, w II kwartale 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przygotowanie projektu optymalizacji przepustowości DK47 od Nowego Targu do Szaflar. Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
- ZAKOPIANKA: SZAFLARY - ZAKOPANE
O krok dalej są sprawy związane z odcinkiem od Szaflar do ronda w Zakopanem. 28 grudnia 2022 roku GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę (Sweco Polska) w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej na etapie Koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla optymalizacji przepustowości. 18 stycznia natomiast Dyrekcja podpisała umowę na dokumentację projektową dla tego odcinka.
Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie planu przebudowy DK47 i poprawy jej przepustowości. Naszym celem jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi i upłynnienie ruchu - tłumaczy GDDKiA.
Koncepcja programowa wstępnie określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. Wykonawca ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych.
W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą. Wykonana zostanie również analiza wielokryterialna, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - dodaje Dyrekcja.
Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński informuje, że cały odcinek od Nowego Targu po Zakopane ma być zaprojektowany w istniejącym pasie drogowym, o ile to będzie możliwe.
Ten pas ma bardzo zróżnicowaną szerokość: od 30 do 40 m. Generalnie zależy nam na poprawie bezpieczeństwa ruchu zarówno pieszych, jak i podróżujących samochodami, ale także, na poprawie płynności ruchu. Nie planujemy tutaj budowy drogi wielopasowej. Jeżeli będzie to możliwe, być może na niektórych odcinkach będą dodatkowe pasy ruchu. Być może ten dodatkowy pas ruchu będzie sterowany zmiennie w razie potrzeby - wyjaśnił Pałasiński.
GDDKiA szacuje, że koszt przebudowy odcinka Nowy Targ-Zakopane wyniesie od 300 do 500 mln zł.
Przejdź do galerii i zobacz, jak teraz wygląda ten odcinek zakopianki.