Polacy chcą kupować online. Sklepy stacjonarne mają problem
W dobie powszechnego dostępu do internetu i coraz popularniejszych usług mobilnych coraz częściej decydujemy się na zakupy w formie online. Taki sposób ma wiele zalet, w tym tych bardziej przyziemnych. W XXI wieku nie trzeba już wychodzić z domu, aby zakupić nowy telewizor, pralkę, meble, ubrania czy właściwie niemal wszystko. Z raportu Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej, który przytacza w swoim materiale „Rzeczpospolita” wynika, że 15 proc. ankietowanych osób zakupy sprzętu AGD, RTV czy odzieży przeniosło do internetu. W najbliższych miesiącach w ten sposób zakupy chce zrobić odpowiednio 9 proc. – w przypadku elektroniki i 11 proc. – w przypadku odzieży i akcesoriów.
W tym roku Polacy znacznie częściej przenoszą do sieci zakupy „dużych” kategorii zakupowych, jak RTV/AGD, moda, kosmetyki, produkty dziecięce, motoryzacja. W 2022 roku były to przede wszystkim zakupy rozrywki, czyli np. abonament do takich platform jak Netflix czy gry online, a także jedzenie z dostawą do domu i różnorodne szkolenia i kursy – wyjaśniają autorzy raportu, o czym pisze „Rzeczpospolita”.
W 2023 roku wciąż rośnie odsetek osób, które zakupy realizują za pośrednictwem internetu, a obecnie, wynosi on już 79 proc. – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez Gemius Polska. Co ciekawe, we wspomnianym raporcie użytkownicy podawali także powody, dla których częściej kupują dane produkty online.
53 proc. wskazało na niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych, z kolei taki sam procent zwrócił uwagę na niższe koszty dostawy, a 44 proc. respondentów wskazało na kody rabatowe. Mimo popularności zakupów online, w Polsce wciąż część osób decyduje się na tradycyjną formę zakupów.
Jak wynika z raportu, 31 proc. badanych chce obejrzeć produkt przed zakupem, z kolei 16 proc. obawia się bezpieczeństwa związanego z płatnością, wskazuje na przyzwyczajanie do kupowania w sklepach stacjonarnych i zwraca uwagę na wysokie koszty dostaw.
Klienci zwracają także uwagę na wiarygodność danego sklepu internetowego. Co o tym decyduje? Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” wynika, że głównymi czynnikami wpływającymi na wiarygodność przy zakupach online są:
- opinie o danym sklepie – 45 proc.,
- możliwość płatności przy odbiorze – 30 proc.,
- czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach – 26 proc.