Magistrat podpatrzył rozwiązanie od władz Berlina. W stolicy Niemiec tymczasowe ścieżki rowerowe już funkcjonują. To odpowiedź na rosnący ruch pieszych oraz rowerzystów. Z drugiej strony według urzędników ruch samochodów jest coraz mniejszy.
Na początek wprowadzimy około 7 kilometrów tymczasowych dróg dla rowerów, de facto na pasach ruchu dla samochodów, które ze względu na mniejsze natężenie ruchu są obecnie niepotrzebne – mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Według danych Zarządu Transportu Publicznego, ruch drogowy spadł w ostatnim czasie – w zależności od ulicy – od 30% do 70%. Ścieżki rowerowe mają pojawić się m.in. na ulicach: Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Bernardyńskiej, Westerplatte i Św. Gertrudy. Na stałe poszerzone mają być też drogi dla rowerów na Moście Grunwaldzkim.
Urzędnicy dodają, że w planach jest także poszerzenie chodników, na których nie ma możliwości zachowania zalecanych odstępów między pieszymi. Miejski program „Tarcza dla Mobilności” zakłada również zmianę organizacji ruchu w ścisłym centrum Krakowa. Chodzi o umożliwienie kierowcom dojazd samochodem pod każdy dom, sklep czy restaurację.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa przemieszczania się pieszych, krakowscy urzędnicy planują także poszerzenie zbyt wąskich chodników. Prace związane ze zmianą organizacji ruchu rozpoczną się za tydzień i potrwają przez kilka następnych tygodni.