Co wydarzyło się w powiecie myślenickim?
W piątek, 27 stycznia mieszkanka powiatu myślenickiego odebrała telefon. Mężczyzna po drugiej stronie słuchawki podał się za pracownika popularnego banku i przekonał kobietę, że jest ważnym ogniwem w akcji zatrzymania sprawców włamań na konta bankowe.
Polecany artykuł:
Przestępca nakłonił ją, żeby zaciągnęła w swoim banku pożyczkę na kwotę 50 tysięcy złotych, podając nieprawdziwe dane dot. zarobków i rodziny. Numer telefonu, z którego dzwonił oszust wyglądał na prawdziwy i oficjalny numer banku, który można potwierdzić na stronie internetowej.
36-latka miała czym prędzej wypłacić pieniądze z konta.
- Tutaj oszust „ostrzegł” swoją ofiarę, że pracownik banku może być w zmowie z przestępcami i nakłonił ją do niepodawania prawdziwego powodu wypłaty pieniędzy. Wybrane z konta pieniądze ofiara wpłaciła na podane przez oszusta konto, we wpłatomacie innego banku, który miał posiadać „odpowiednią licencję”. Z tego tytułu po wpłacie pokrzywdzona namówiona została do podania kodu BLIK. Rozmówca zapewnił, że kod ten będzie potwierdzeniem wpłaty i jednocześnie podstawą odebrania „zabezpieczonej” gotówki po zakończonej "akcji" – informuje małopolska policja.
Ostatecznie pokrzywdzona straciła 50 tysięcy złotych, a pieniądze te przelała w transzach za pośrednictwem wpłatomatu.
- Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonej zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jej szkodę. Policjanci będą teraz prowadzić czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy – dodaje policja.
Mundurowi wciąż apelują o ostrożność:
PAMIĘTAJMY!
Przestępcy doskonale znają aplikację mobilną i stronę internetową banku. Udzielają też merytorycznych odpowiedzi na wszystkie zadawane pytania, a wręcz przewidują kolejne kroki, jakie należy zrobić. Wiarygodności dodaje fakt, że w telefonie często słychać rozmowy innych konsultantów na tematy bankowe. Dzwoniący mówią płynnie w języku polskim, ale często ze wschodnim akcentem.
- pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS lub BLIK;
- nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
- wykonując JAKIEKOLWIEK operacje finansowe, wykonuj je w placówce bankowej albo z własnej inicjatywy! NIGDY ZA NAMOWĄ osób kontaktujących się telefonicznie!
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.