KST do Górki Narodowej. Jak pojadą tramwaje?
Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej zmierza ku końcowi. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Krakowie długo wyczekiwana zwłaszcza przez mieszkańców północnej części miasta. Ci już niedługo będą mogli pożegnać się z zatłoczonymi autobusami i przesiąść w tramwaje, które będą dojeżdżały do Krowodrzy Górki w czasie ok. 12-14 minut. Jak informowaliśmy, linie tramwajowe mają ruszyć z początkiem września, jednak nie oznacza to zakończenia całej inwestycji, bo na inne jej części będzie trzeba poczekać chwilę dłużej. Mowa m.in. o ukończeniu pętli, która od września nie będzie jeszcze dostępna dla mieszkańców, podobnie jak parking P+R. Nowa linia tramwajowa w Krakowie ma biec od istniejącej już pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Dalej linia poprowadzi na północ, przez ul. Pachońskiego, Siewną, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha aż do pętli autobusowo-tramwajowej przy północnej granicy miasta.
Polecany artykuł:
Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez urząd, od września w ramach KST do Górki Narodowej na nowej trasie kursować będą linie nr 18 (do pętli Czerwone Maki P+R) i 50 (do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki). Ta pierwsza ma kursować co 7,5, a druga co 5 minut. Oznacza to tyle, że tramwaje z Górki Narodowej do centrum Krakowa będą kursowały co trzy minuty.
W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, planowane są zmiany w układzie linii autobusowych na obszarze Górki Narodowej i Prądnika Białego. W ramach zmian planuje się m.in. skrócenie trasy linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza. W zamian, linia 137 będzie kursować na wydłużonej trasie Górka Narodowa Wschód – Nowy Kleparz. Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. Linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej. Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie. Dzięki ujednoliceniu częstotliwości kursowania, autobusy na wspólnych odcinkach będą jeździć co 7,5 lub co 15 minut. Ponadto, po przebudowie układu drogowego na ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, autobusy standardowe zostaną skierowane do obsługi linii 137 i 537 – informuje ZTP.
KST do Górki Narodowej. Co z liniami nocnymi?
Mieszkańcy Krakowa wiedzą już, którymi liniami dojadą do centrum za dnia. Zagadką wciąż pozostaje kwestia linii nocnych do Górki Narodowej. Krakowianie w mediach społecznościowych obawiali się, że Górka Narodowa nie będzie miała nocnego połączenia z centrum. Rąbka tajemnicy w tej kwestii uchylił Zarząd Transportu Publicznego.
Nie możemy jeszcze rozmawiać o konkretach. Jesteśmy obecnie na etapie ustaleń. Prawdopodobnie wydłużymy linię autobusową 669 z Krowodrzy, natomiast jeśli pojedzie tramwaj, to może być to linia 69, jednak nie jest to jeszcze pewne. Większość zmian jest procedowana i ustalamy ostateczne warianty. Dopracowujemy siatkę połączeń dziennych, która jest dla nas priorytetowa. Linie nocne także są bardzo ważne, ale chcemy dokończyć i dopracować połączenia kursujące za dnia – informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.
Obecnie nocna linia tramwajowa 69 kursuje od pętli Nowy Bieżanów P+R do pętli Krowodrza Górka. Naturalnym więc byłoby wydłużenie wspomnianej linii o Górkę Narodową. Kiedy mieszkańcy poznają konkrety?
Co do zasady, zawsze staramy się poinformować przewoźników dwa tygodnie wcześniej jak będziemy jeździć i to jest taki termin, którego chcemy dotrzymać. Wtedy także podamy do opinii publicznej informacje o naszych planach - dodaje Sebastian Kowal.