Beskidzka Droga Integracyjna. Powstanie pierwszy odcinek
Jak poinformował oddział GDDKiA w Krakowie, to kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do powstania Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, na którą od lat oczekują mieszkańcy zachodniej Małopolski. W porównaniu do poprzedniego postępowania jest jednak kilka istotnych różnic. Wcześniejsze, pojedyncze, dzieliło trasę BDI na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz przetarg podzielono na cztery osobne postępowania, a w poniedziałek, 13 grudnia ogłoszono pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy, na którego oferty GDDKiA czeka do 18 lutego będzie przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na budowę.
Polecany artykuł:
Opisywany przetarg dotyczy pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej o długości 16 km między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała, Hałcnów i Bulowice. Przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów mają być ogłaszane stopniowo.
Zaczynamy od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim). Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów – informuje GDDKiA Kraków.
Kolejny przetarg, który ma zostać ogłoszony w najbliższym czasie będzie dotyczył 20-kilometrowego odcinka BDI między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Docelowo połączy ona województwo śląskie i małopolskie pomiędzy Bielskiem-Białą i miastami leżącymi wzdłuż DK52 – Kętami, Andrychowem, Wadowicami i Kalwarią Zebrzydowską. BDI ma mieć łącznie 61 km długości i zostanie poprowadzona w nowym śladzie.
Beskidzka Droga Integracyjna ma być dwujezdniową drogą ekspresową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Łącznie planuje się budowę 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.