PLK zmodernizowały przejazd kolejowo-drogowy w Rabsztynie
Jak wskazał zarządca infrastruktury kolejowej w piątkowym komunikacie, w efekcie modernizacji przejazdu kolejowo-drogowego w Rabsztynie zwiększy się poziom bezpieczeństwa i obsługi pasażerów w podróżach regionalnych oraz dalekobieżnych, m.in. w stronę Sędziszowa i Krakowa, czy Katowic.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany w komunikacie, podkreślił, że w wyniku inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego podnoszony jest poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei – również na przejazdach kolejowo-drogowych.
– Konsekwentnie dążymy do realizacji celu, jakim jest dostępniejsza, komfortowa i bezpieczniejsza kolej. Korzystne zmiany w komunikacji, dzięki aktywnym działaniom rządu są widoczne już w każdym regionie, m.in. w Małopolsce – zaznaczył Andrzej Adamczyk.
Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Rabsztynie – wskazał prezes PLK Ireneusz Merchel – zwiększa bezpieczeństwo, zarówno w ruchu kolejowym, jak i samochodowym oraz pieszym.
W Rabsztynie skrzyżowanie torów z drogą wyposażono w nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Zamontowano dwie półrogatki i cztery sygnalizatory drogowe. Zamykanie i otwieranie drogi dla przejazdu pociągów jest w pełni automatyczne. Dodatkowo, dla poprawy bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu, wykonano także przebudowę drogi gminnej w obrębie przejazdu.
Przedstawiciele PLK przypomnieli, że inwestycje infrastrukturalne na trasie Tunel – Sosnowiec, zwiększające standard tej trasy kolejowej prowadzone są sukcesywnie od 2016 r. ze środków budżetu państwa.
W zeszłym roku przebudowano m.in. trzy wiadukty i osiem przepustów pomiędzy Tunelem a Wolbromiem, co pozwoliło podnieść prędkość na tych obiektach. Wcześniej pociągi musiały zwalniać tam do 40 km/h. W 2020 r. zwiększono bezpieczeństwo na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w miejscowościach Wolbrom, Zarzecze, Chrząstowice, Kaliś. Łącznie wszystkie zrealizowane prace na tej linii w granicach woj. małopolskiego, są warte blisko 230 mln zł netto.
Obecnie kontynuowane są roboty na odcinku Jaroszowiec Olkuski – Olkusz – Bukowno.
Na trasie od strony woj. śląskiego, zrealizowano roboty o wartości ponad 115 mln zł netto, na odcinkach Sosnowiec Główny – Sosnowiec Dańdówka – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Sławków i na stacjach.
Zadania w woj. małopolskim i śląskim, prowadzone są z środków budżetowych w ramach projektu, którego łączna wartość przekracza 426 mln zł netto.