Droga S7 Kraków – Myślenice. Jakie warianty zaproponuje GDDKiA?
W piątek, 30 maja na temat budowy drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic rozmawialiśmy z krakowskim radnym Michałem Starobratem, który alarmował za pośrednictwem mediów społecznościowych, że aż siedem z ośmiu wariantów tej trasy miałoby przebiegać przez Kraków. Jak powiedział, dotyczy to dzielnic X Swoszowice i XI Podgórze Duchackie. „Docierają do mnie informacje, że warianty te powstały wiele miesięcy temu, a w marcu na pewno były gotowe. Pytanie, dlaczego GDDKiA nie publikuje ich. Co stanęło na przeszkodzie, aby mieszkańcy poznali je już trzy miesiące temu?” – pytał radny.
W mediach i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja ws. drogi S7 Kraków – Myślenice. Padały różne liczby wariantów jej przebiegu, od trzech, przez 50, a nawet… 3 tys. Do całej sprawy ustosunkowała się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Cała trasa ma liczyć ok. 30-35 km długości. W marcu ubiegłego roku podpisano umowę z wykonawcą, firmą IVIA, która do 2030 roku ma przygotować dokumentację dla inwestycji. Jak informuje GDDKiA, żeby to zrobić, projektanci musieli najpierw przeanalizować teren między autostradą A4, a funkcjonującą dziś w Myślenicach trasą S7.

Podpisując umowę, wiedzieliśmy, że projektanci przygotują co najmniej 50 wariantów. To, ile spośród nich skierujemy do konsultacji społecznych, miało się okazać na dalszym etapie prac. Poinformowaliśmy wówczas, że „pierwszych, wstępnych propozycji przebiegu S7 między Krakowem a Myślenicami możemy się spodziewać najwcześniej w 2025 roku” - nie określając ich liczby – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Jak czytamy, do konsultacji kierowane są zawsze takie warianty, które dają szansę na przygotowanie na ich podstawie racjonalnych przebiegów nowej drogi.
Po kilku miesiącach prac wstępnie oszacowaliśmy, że takich wariantów będzie 8. Jednak w miarę powstawania bardziej szczegółowych analiz, coraz lepiej było widać, że w tak trudnym terenie liczba wariantów, dających szansę na wybudowanie drogi, będzie mniejsza. Dlatego też zdecydowaliśmy, że do konsultacji społecznych skierujemy 3 warianty, które naszym zdaniem najlepiej rokują do dalszych prac – podkreślają w GDDKiA.
Wspomniane trzy warianty zostaną opublikowane w drugiej połowie czerwca, po czym odbędą się konsultacje (we wrześniu). Skąd zatem taka rozbieżność w liczbie przygotowywanych wariantów?
Poza opublikowaniem 3 wstępnych wariantów przebiegu trasy S7 między Krakowem a Myślenicami, przedstawimy też informację, w jaki sposób te warianty zostały opracowane i jak do nich doszliśmy. Projektanci w zeszłym roku przygotowali 50 podstawowych wariantów, które w wielu miejscach się przecinały. Te punkty przecięcia pozwalały na różne poprowadzenie tras, dzięki czemu dysponowaliśmy ponad 3 tysiącami możliwości wytyczenia drogi. Ostatnia liczba to 6 i dotyczy liczby korytarzy zaprezentowanych na początku 2022 r. Nie były one wariantami przebiegu nowej S7, ale faktycznie korytarzami, czyli pasami terenu o szerokości nawet 5 km i długości do 30 km. Wyznaczały one obszary, w których wstępnie można rozważać poszukiwanie wariantów S7 między Krakowem a Myślenicami. W każdym z tych 6 korytarzy mogło być potencjalnie wyznaczone wiele wariantów – podaje Kacper Michna.
Jak wyjaśniono, dopiero po konsultacjach społecznych będzie można zmieniać założenia przygotowanych wariantów. Wybierając trzy propozycje oparto się na wypracowanych i sprawdzonych kryteriach, tj. społecznych, przyrodniczych, ruchowych, technicznych i ekonomicznych.
Warianty, które przedstawimy mieszkańcom, nie są propozycjami idealnymi, bo takich propozycji w rzeczywistości nigdy nie ma. Kontrowersje pojawiają się zawsze. Jednak spośród wszystkich przeanalizowanych przez nas propozycji 3, które będą przedstawione w czerwcu, w najwyższym stopniu spełniają wskazane kryteria – zaznacza GDDKiA.
Kraków nie zgodzi się na wariant ze Swoszowicami. „Wykluczamy taką możliwość”
Do całej sprawy odniosło się także miasto. Magistrat podkreśla, że oczekuje na konkretne koncepcje przebiegu trasy, a w grze są różne warianty. Jak wskazano, nowa droga ekspresowa powinna mieć potencjał rozwojowy i być akceptowalna społecznie. Warunków tych nie spełnia jednak wariant przebiegu przez dzielnicę X Swoszowice.
Wykluczamy możliwość włączenia S7 do Myślenic na odcinku między węzłem Południe a węzłem wielickim – podkreśla zastępca prezydenta Stanisław Kracik. – Uważamy, że droga S7 musi mieć sens również inwestycyjny i otwierać nowe tereny na nowe możliwości gospodarcze. A do tego nie może budzić niezadowolenia mieszkańców – przekazał na łamach serwisu Krakow.pl zastępca prezydenta Stanisław Kracik.
Raz jeszcze należy podkreślić, że żaden wariant trasy nie został wybrany. W trakcie rozmów z GDDKiA władze Krakowa podnoszą argument, że w najbliższych latach dyrekcja planuje przebudowę węzła Południe, gdzie dobudowany zostanie trzeci pas ruchu na zachodniej obwodnicy Krakowa od Balic. W ramach tego zadania zmodernizowane zostaną funkcjonujące tam węzły drogowe, a do tego dochodzi plan budowy linii kolejowej do Myślenic.
Wszystkie te inwestycje zmienią komunikacyjną rzeczywistość południa Krakowa – przebudowany i rozbudowany układ drogowy poprawi przejezdność i płynność poruszania się samochodem i transportem zbiorowym – zaznacza magistrat.
Do tematu tego odniósł się również prezydent Aleksander Miszalski.
Jeżeli warianty przygotowane przez GDDKiA nie będą spełniały oczekiwań mieszkańców, będziemy domagać się ich zmiany oraz ponownego przygotowania projektów do konsultacji społecznych. Konsultacje społeczne mają ruszyć po wakacjach. Już dziś zachęcam Was wszystkich do wzięcia w nich udziału i wyrażenia swojego sprzeciwu – napisał w mediach społecznościowych.