Lotnisko Balice władze

i

Autor: Ula Bienia-Niesyczyńska

Wiadomości

Jeszcze kilka lat lotnisko w Balicach będzie zmagało się z mgłami. Potrzebna jest nowa droga startowa i system ILS.

2025-06-04 20:53

Na trzy miesiące trzeba byłoby zamknąć lotnisko w podkrakowskich Balicach, gdyby rozpoczął się na nim remont obecnego pasa startowego. Władze portu chcą uniknąć tych utrudnień, a z drugiej strony usprawnić ruch i umożliwić samolotom bezpieczne lądowanie nawet w gęstej mgle. Przetarg na nowy system ILS do naprowadzania pojazdów już jest ogłoszony, po nim urządzenie będzie montowane, ale to nie wystarczy, aby Kraków stał się portem wyższej kategorii. Konieczne byłoby dogęszczenie oświetlenia wzdłuż istniejącego pasa lub wybudowanie nowej drogi startowej.

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zakończył badania techniczne istniejącej drogi startowej w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II w Krakowie. Polegały na wykonaniu pomiarów za pomocą ciężkiego ugięciomierza lotniskowego, badań georadarem, a także zbadaniu podłoża gruntowego pod konstrukcją płyty. Badania wykazały, że aby podwyższyć kategorię lotniska z pierwszej do drugiej lub trzeciej, potrzebne jest zamontowanie nowego systemu ILS do naprowadzania samolotów, dogęszczenie świateł osi pasa startowego (tak, aby były rozmieszczone co 15 metrów, a nie do 30 metrów jak obecnie) oraz na łukach dróg kołowania, a także - jeżeli okaże się to konieczne, przesunięcie świateł stop bar, czyli miejsca zatrzymania, w którym pilot oczekuje na pozwolenie zajęcia pasa startowego. Na ten moment dogęszczenie świateł na istniejącym pasie jest ryzykowne. 

Musielibyśmy podwoić liczbę świateł, co wiązałoby się z dużą ingerencją w płytę lotniska i substancje drogi startowej. Może to spowodować pogorszenie stanu istniejącego pasa. Nie będziemy takiego ryzyka podejmować - mówi Łukasz Strutyński, Prezes Kraków Airport. 

Nad nowym systemem ILS pracuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która niebawem ogłosi wyniki przetargu na instalację w Kraków Airport systemu naprowadzania samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych. Urządzenie trafi na krakowskie lotnisko w 2026 roku, ale do podniesienia kategorii portu potrzebny byłby remont istniejącego pasa lub budowa zupełnie nowej drogi startowej. 

Planujemy uzyskać decyzję środowiskową na budowę nowej drogi startowej w listopadzie tego roku. Potem zaaktualizujemy projekt pasa i ogłosimy potrzebne przetargi. To ma być droga nieco dłuższa, odchylona od istniejącego pasa o około 4,5 stopnia - dodaje Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport. 

Na budowę nowej drogi startowej nie zgadzają się okoliczni mieszkańcy. Ci są za remontem już istniejącego pasa i umieszczenia systemu ILS wzdłuż jego trasy.

Tylko w tym roku na trzy miesiące zamykane są lotniska we Wrocławiu, w Jasionce i w Pradze właśnie po to, aby wyremontować drogę startową. Żadne z tych lotnisk nie narzeka, że zbankrutuje, że się załamie ruch turystyczny, że nie wiadomo jaka histeria będzie - mówi Piotr Bistroń, Wiceprezes Stowarzyszenia Przyjazne Lotniska.

Nowa droga startowa miałaby powstać do 2031 roku, a koszt jej budowy to około 800 milionów złotych. Z kolei remont istniejącego pasa miałby potrwać trzy miesiące, a przedłużyłby jego żywotność o co najmniej 10 lat.

Nowy park kolejowy w Krakowie
QUIZ: Krakowskie kurioza i ciekawostki. Jak dobrze znasz dziwne i śmieszne krakoske problemy?
Pytanie 1 z 10
O sprawie krakowskiego laguna słyszała cała Polska. Czym okazał się być ten niebezpieczny "zwierz", znaleziony na drzewie?