Beskidzka Droga Integracyjna. Kiedy powstanie?
Na to pytanie odpowiedź chcieliby poznać wszyscy kierowcy, a zwłaszcza mieszkańcy przygranicznych terenów Śląska i Małopolski. Praca w biurach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wre. Kilka dni temu zakończono przyjmowanie ofert od firm zainteresowanych opracowaniem dokumentacji dla dwóch ostatnich odcinków BDI, czyli S52. Chodzi o fragmenty 61-kilometrowej trasy od Bulowic do Choczni (11,5 km) oraz od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa (12 km). Jak poinformowano, łącznie zgłosiło się 13 biur projektowych, które złożyły po dwie oferty dla każdego ze wspomnianych odcinków. Kwoty opiewają na sumy od 15 do nawet 38 mln złotych. Łącznie na sfinansowanie prac GDDKiA zamierza przeznaczyć 39,8 mln złotych.
Z kolei w kwietniu wybrano wykonawców badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, tj. od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km) oraz od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). Dla odcinka z Bielska-Białej do Bulowic wybrano firmę Voessing (31,3 mln złotych), a dla odcinka od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej firmę Multiconsult (43 mln złotych). W każdym z tych postępowań złożono odwołania, co opóźniło planowane na maj podpisanie umów. Teraz GDDKiA czeka na wyznaczenie rozpraw przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Trwają więc procedury związane z projektowaniem wszystkich czterech odcinków BDI. Najważniejsze pytanie brzmi – kiedy ruszy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?
Na to pytanie trudno odpowiedzieć zwłaszcza, że w grę wchodzą wszelkie kwestie formalne (takie jak same odwołania), które z pewnością wydłużą plany GDDKiA. Łącznie BDI ma liczyć 61 km. Planuje się wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sądowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, a jeżeli zajdzie taka potrzeba – nawet 30 metrów, co już uzmysławia samą skalę inwestycji. Sama S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej (dwa) i od węzła Balice do węzła Modlniczka. W grudniu dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Wnioski o decyzje ZRID dla pozostałej części trasy, podzielonej na cztery odcinki realizacyjne, planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na wykonawców trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) – pisze GDDKiA.
Łącznie na BDI funkcjonować będzie 14 węzłów, tj. S1, Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina, DK7.