Przebudowa ul. Kościuszki. Czy prace zakończą się w terminie?
Kiedy we wrześniu 2023 roku zamknięto ulicę Zwierzyniecką i ulicę Kościuszki, nikt nie sądził, że na początku grudnia 2024 r. na Salwator nie wrócą jeszcze tramwaje, a krakowianie będą wciąż borykać się w tej części miasta z ogromnymi utrudnieniami. Przez ostatnie kilkanaście miesięcy ze względu na postępujące roboty nieustannie wprowadzano bowiem kolejne zmiany w organizacji ruchu, co wpłynęło zarówno na życie mieszkańców (którym ograniczano m.in. możliwość dojazdu do posesji), jak i działalność okolicznych przedsiębiorców. Tymczasem okazało się, że o ile ul. Zwierzyniecka została oddana zgodnie z przyjętym harmonogramem, tj. w sierpniu 2024 r., o tyle na oddanie ul. Kościuszki opóźniły dodatkowe, nieprzewidziane prace w postaci przebudowy magistrali wodociągowo-kanalizacyjnej. W międzyczasie pojawiły się także wątpliwości dotyczące jakości i typu materiałów budowlanych.
Niemniej jednak komunikaty publikowane w ostatnich tygodniach wskazują, że prace naprawdę są już na finiszu. Pod koniec października rozpoczęto nasadzenia 62 drzew, które według projektu utworzą szpalery po obu stronach dróg. Na początku grudnia przeprowadzono natomiast szlifowanie torowiska w ciągu obu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Czy to oznacza, że w poniedziałek, 16 grudnia tramwaje wreszcie dojadą na Salwator, a przedłużający się remont zostanie definitywnie zakończony?
Na ten moment, a rozmawiamy w poniedziałek, 9 grudnia, z naszej wiedzy, jaką mamy od wykonawcy, wynika, że faktycznie 16. będzie to otwarcie. Natomiast tak naprawdę wszystko będziemy wiedzieć po przejeździe technicznym tramwaju, który ma nastąpić na dniach, ponieważ przejazd techniczny tramwaju od Filharmonii do pętli na Salwatorze odpowie na pytanie, czy wszystko jest tam gotowe, czy nie trzeba tam jeszcze jakichś poprawek np. szlifowania torów - powiedział w rozmowie z nami rzecznik ZDMK, Krzysztof Wojdowski.
Przypominamy, że celem prac prowadzonych w ramach remontu ciągu ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki miała być poprawa komfortu jazdy tramwajami. Po zakończeniu prac składy będą jeździły ciszej i nie będą powodowały silnych drgań. Modernizacja ma też zwiększyć dostępność tego obszaru i przystosować ulice do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.