Tramwaj do Górki Narodowej. Trwa budowa nowej pętli
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już niebawem mieszkańcy Krakowa będą mogli skorzystać z nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. To obecnie największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w północnej części stolicy Małopolski. Nowa trasa tramwajowa do Górki Narodowej po ukończeniu ma mieć ponad 5 kilometrów długości. Jej początek znajduje się u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Linia prowadzi następnie do ul. Pachońskiego i Siewnej aż do ul. Bociana, a następnie Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha. Tramwaje będą kursować do nowej pętli Górka Narodowa, gdzie trwają właśnie intensywne prace budowlane. Po ukończeniu inwestycji oprócz terminala autobusowego powstanie tam także parking P + R, który pomieści 470 pojazdów.
Zarząd Inwestycji Miejskich utrzymuje, że prace prowadzone są tak, aby tramwaje mogły kursować już po wakacjach od 1 września. Całość prac ma kosztować ok. 595 mln złotych, które objęły:
- budowę linii tramwajowej o długości ok. 5 km wraz z pełną infrastrukturą drogową obejmującą budowę i przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę ścieżek rowerowych, budowę chodników oraz budową oświetlenia,
- przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Krowodrza Górka oraz budowę nowej pętli tramwajowo-autobusowej w rejonie Górki Narodowej,
- budowę 3 nowych podstacji trakcyjnych oraz gruntowną modernizacja 1 podstacji,
- budowę wielopoziomowego skrzyżowania z tunelem w ciągu ul. Opolskiej,
budowę 3 parkingów w systemie Park & Ride:
- przy pętli tramwajowo- autobusowej Krowodrza Górka na ok.110 miejsc
- postojowych,
- przy ul. Pachońskiego w rejonie ul. Szopkarzy na ok. 94 miejsca postojowe,
- przy pętli tramwajowo – autobusowej Górka Narodowa – parking dwupoziomowy na ok. 240 miejsc postojowych,
budowę siedmiu obiektów inżynierskich:
- tunel w ciągu ul. Opolskiej,
- estakada drogowa nad doliną Sudołu,
- estakada tramwajowa nad doliną Sudołu,
- kładka dla pieszych na wysokości ulicy Szopkarzy i Danka,
- most na rzece Białucha,
- przepust na potoku Bibiczanka,
- wiadukt kolejowy.