Zła jakość powietrza w Krakowie. Czy mieszkańcy mogą liczyć na bezpłatną komunikację?
Mieszkańcy Krakowa od trzech dni oddychają złej jakości powietrzem, choć wydaje się, że pomiary są nieco lepsze, niż w poniedziałek czy wtorek. Aktualnie (godz. 09:15) średnia ze stacji pomiarowych w Krakowie w przypadku pyłów PM10 wynosi 61,38 µg/m3. Przypomnijmy, że norma dobowa WHO wynosi 45 µg/m3. Stacje wskazują przekroczenie norm na obszarze niemal całego miasta. Oto wyniki stacji pomiarowych:
Kurdwanów – 63 µg/m3
ul. Kamieńskiego – 52 µg/m3
Nowa Huta – 53 µg/m3
ul. Złoty Róg – 62 µg/m3
al. Krasińskiego – 85 µg/m3
os. Wadów – 51 µg/m3
os. Piastów – 47 µg/m3
os. Swoszowice – 64 µg/m3
Najczystsze powietrze po godz. 8:00 notuje się m.in. przy ul. Ciepłowniczej (6 µg/m3, Airly.com), ul. Orlej (4 µg/m3, Airly.com) czy ul. Opalowej (2 µg/m3). W kontekście ostatnich dni smogowych wiele osób może zastanawiać się, kiedy Kraków wprowadzi bezpłatną komunikację miejską. Aby tak się stało, muszą zostać spełnione konkretne warunki. Jakie?
Polecany artykuł:
Normy muszą być przekroczone na wysokim poziomie. Mówimy przede wszystkim o stężeniu pyłów PM10, a te muszą przekroczyć 100 µg/m3 na powierzchni miasta równej lub większej niż 50 proc., lub 150 µg/m3. Mamy dwie wartości, które muszą w ciągu dnia, w tych cyklach ośmiogodzinnych zostać spełnione, aby następnego dnia mogła zostać wprowadzona bezpłatna komunikacja miejska – informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.
Jeden dzień bezpłatnej komunikacji miejskiej w Krakowie kosztuje miasto ok. 600 tys. złotych. Choć to olbrzymia kwota, magistrat pozostawia taką opcję, czego domagali się mieszkańcy w czasie konsultacji społecznych.
Zostaliśmy zobligowani do przeprowadzenia konsultacji ws. tego, czy utrzymywać darmową komunikację miejską w dni smogowe, czy też nie. Takie konsultacje odbyły się w czasie ostatnich wakacji. W ich ramach można było wypełniać ankiety i przesyłać swoje uwagi. Jeśli chodzi o wyniki – trzeba przyznać, że większość opowiedziała się za utrzymaniem bezpłatnej komunikacji w dni smogowe. Paradoksalnie jednak mieszkańcy jednocześnie wskazywali, że nie motywuje ich to wcale do zmiany samochodu na bardziej ekologiczny. Tak czy inaczej, 60 proc. osób wypełniających ankiety opowiedziało się za utrzymaniem bezpłatnej komunikacji. Łącznie wypełniono ponad 500 ankiet – przekazał Maciej Piotrkowski z ZTP.
Jak poradzić sobie z problemem zanieczyszczenia powietrza?
Normy zostały rzeczywiście przekroczone, na szczęście z roku na rok takich dni jest coraz mniej. To oczywiście zasługa tego, że w Krakowie poradzono sobie z niską emisją. W mieście praktycznie już nie ma „kopciuchów”. To pojedyncze wypadki. Oczywiście wiemy, że przy niekorzystnym układzie barycznym, przy temperaturach i ciśnieniu powodującym, że zanieczyszczenia spływają do nas z gmin ościennych, to dalej te skutki są dla nas odczuwalne. Co możemy z tym zrobić? Są dwa kierunki działania. Pierwszy polega na wsparciu gmin ościennych, w celu usuwania pieców z podkrakowskich gmin. My oczywiście nie możemy tego zrobić, ale gminy mają możliwość uczestniczenia w programie „Czyste Powietrze”. Został on czasowo wstrzymany, ale wiemy, że wróci może na nieco innych zasadach – mówił w rozmowie z Radiem ESKA prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
W tym tygodniu prezydent ma przekazać przygotowane pismo do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczy ono m.in. docelowego kształtu programu „Czyste Powietrze” oraz włączenie w ten proces samorządów, w tym stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Co można zmienić w programie, aby był on jeszcze lepszy?
Utrzymać i jak najszybciej przywrócić. Niejednokrotnie, jeśli chodzi o sam program „Czyste Powietrze” pojawiały się różnego rodzaju skargi. To kwestia trochę biurokracji, trochę nieodpowiednich progów finansowych i czasu rozliczania dotacji. Z tego, co wiem prowadzone są przygotowania do tego, aby „Czyste Powietrze” było obsługiwane niżej, czyli na poziomie gmin. To dobry kierunek, o co sami apelowaliśmy. To jest także kwestia tego, jakie środki z ministerstwa zostaną na to przeznaczone. Pamiętajmy, że to także kosztuje. Trzeba zatrudnić odpowiednie osoby, które będą w nim uczestniczyć, rozliczać wnioski, itd. Jesteśmy na etapie rozmów z ministerstwem. Skierowałem pismo, aby później nie było tak, jak często się zdarza, że samorząd dostaje konkretne zadania i nieodpowiednie środki finansowe do jego realizacji – dodaje prezydent.
Małopolskie. Jakość powietrza 22.01.2025. Gdzie jest najgorzej?
Jakim powietrzem oddychają mieszkańcy Małopolski w środę, 22 stycznia? Mówiąc krótko – złym. Większe zanieczyszczenia notowane są obecnie w Nowym Sączu (114 µg/m3), w okolicach Starego Sącza (150 µg/m3), Nowego Targu (141 µg/m3), Zakopanego (166 µg/m3), Mszany Dolnej (104 µg/m3), Rabki-Zdroju (76 µg/m3), Suchej Beskidzkiej (109 µg/m3), Wadowic (147 µg/m3), Andrychowa (100 µg/m3), Oświęcimia (82 µg/m3) czy Chrzanowa (90 µg/m3). Powietrze jest też zanieczyszczone wokół Krakowa, m.in. w okolicach Skawiny, Wieliczki, Liszek czy Gaju.