Kraków. Kładka Kazimierz-Ludwinów zostanie wybudowana za 113 mln złotych
Budowa nowej kładki Kazimierz-Ludwinów w Krakowie od dawna wzbudza kontrowersje. Przeciwnicy realizacji inwestycji podkreślają, że most jest niepotrzebny, ponieważ w okolicy znajdują się już trzy przeprawy – Most Grunwaldzki, Most Marszałka Józefa Piłsudskiego i Kładka Ojca Bernatka. Krakowski magistrat poinformował, że Zarząd Inwestycji Miejskich podpisał już umowę na realizacje robót budowlanych. Koszt tych prac ma wynieść 113,7 mln złotych. Kiedy powstanie kładka Kazimierz-Ludwinów? Zgodnie z komunikatem magistratu firma realizująca budowę na jej ukończenie ma 26 miesięcy. Oznacza to, że kładka będzie gotowa pod koniec 2025 roku.
Polecany artykuł:
Jak pisze magistrat, zwycięski konkurs architektoniczny na kładkę Kazimierz-Ludwinów rozstrzygnięto w 2006 roku, a autorem koncepcji jest Biuro Projektów Lewicki Łatak.
Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki między ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza, z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego. Co ważne, zadanie zostanie zrealizowane z jak najmniejszą ingerencją w zieleń. Do wycięcia zaplanowano jedynie dwa drzewa, w zamian za które nasadzonych będzie osiem okazów. Jedno drzewo zostanie przesadzone – informuje urząd.
Zdaniem miasta przeprawa w Krakowie ma stanowić dogodne połączenie dla rowerzystów i pieszych, aby ci mogli ominąć istniejące mosty drogowe. Sam przejazd jednośladem z dzielnic południowych do centrum ma być krótszy niż obecnie. Inwestycja ma także ożywić brzegi Wisły i powtórzyć sukces oddanej w 2010 roku kładki o. Bernatka.
Warto dodać, że od czerwca tego roku mieszkańcy mogą już korzystać z kładki pieszo-rowerowej łączącej Grzegórzki z Zabłociem. Zadanie powstało we współpracy Gminy Kraków i PKP PLK SA, w ramach inwestycji kolejowej mającej na celu modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Ze strony Miasta odpowiedzialny za to zadanie był Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie – podaje magistrat.