Kraków. Budżet miasta na 2024 zakłada miliony na remonty torowisk tramwajowych
W budżecie miejskim Krakowa na przyszły rok znalazło się niewiele nowych inwestycji. Według zapowiedzi prezydenta Jacka Majchrowskiego, w przyszłym roku wydatki na nowe działania w Krakowie opiewają na kwotę aż o około 700 milionów złotych mniejsze niż w tym roku. Chociaż zabrakło w nim dużych projektów, w planach jest przekazanie ponad 91 lionów złotych na "Modernizację torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą". To oznacza nadchodzące remonty na drogach.
— Jeśli chodzi o program inwestycyjny, przyjęliśmy zasadę, że wszystkie inwestycje, które mają podpisane umowy oraz gwarancję finansowania ze środków zewnętrznych, będą realizowane. Jest ich jednak niewiele, ponieważ te środki się wyczerpują, a my wciąż oczekujemy na uruchomienie Krajowego Planu Odbudowy. Dlatego na ten moment zaplanowaliśmy w budżecie wąski zakres nowych inwestycji, to znaczy te, które są naprawdę konieczne — powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Kraków. Inwestycje w komunikacje i transport w 2024 roku. Co zaplanowało miasto?
Jak już zwracał uwagę prezydent Jacek Majchrowski podczas konferencji, na której ogłaszano plan budżetu na 2024, liczba inwestycji w komunikację i transport jest mniejsza, ale nie oznacza całkowitej rezygnacji z rozwoju infrastruktury. Według planu w stolicy Małopolski skupią się na dalszej rozbudowie al. 29 Listopada. Ponadto planowane są rozbudowy ulic, o które mieszkańcy miasta walczyli od dawna. W rozpisce pojawiła się m.in. rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej, budowa kładki pieszo-rowerowej na Ludwinowie i kontynuacja przebudowy ul. Stelmachów. W budżecie miasta na 2024 wypisano:
- Rozbudowa al. 29 Listopada: odc. ul. Opolska – granica miasta
- Budowa chodnika jednostronnego z odwodnieniem: od skrzyżowania ul. Benedyktyńskiej, Bolesława Śmiałego i Bogucianka do skrzyżowania ul. Bogucianka i Walgierza Wdałego
- Budowa drogi równoległej do ul. Turowicza: od ul. gen. Roi do wiaduktu w kierunku Centrum Handlowego
- Budowa lewoskrętu z ul. Żmujdzkiej w al. 29 Listopada
- Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada: od ul. Żelaznej do Woronicza – etap II, strona wschodnia
- Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej
- Budowa drogi dojazdowej z os. Kliny do stacji SKA w Opatkowicach
- Przebudowa ul. Maciejkowej
- Rozbudowa ul. Meiera
- Rozbudowa ul. Łozińskiego i Dybowskiego z kanalizacją opadową i osadnikiem
- Budowa kładki pieszo-rowerowej „Kazimierz – Ludwinów"
- Budowa ul. 8 Pułku Ułanów
- Rozbudowa ul. Stelmachów i Piaskowej
- Modernizacja ul. Działkowej
Kraków. Remonty i rozbudowy torowisk zaplanowane w budżecie na 2024 rok
Wśród planów na poprawę infrastruktury komunikacji miejskiej w Krakowie, wciąż największą inwestycją jest budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, łączącego Krowodrzą Górkę z Azorami. Ważnym elementem jest także przebudowa torowiska w centrum miasta na ul. Starowiślnej. Na razie Kraków sam nie jest w stanie sfinansować tych inwestycji, dlatego włodarze miasta zdecydowali o ich do programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko” (FEniKS). W budżecie miasta na 2024 wypisano:
- Budowa linii tramwajowej KST: Krowodrza Górka–Azory
- Budowa linii tramwajowej: Mały Płaszów–węzeł drogowy Kraków Przewóz (S7)
- Budowa łącznicy torowiska wraz z podstacją trakcyjną z ul. Nowosądeckiej do Wielickiej
- Przebudowa torowiska na ul. Starowiślnej