Kraków w rankingu zrównoważonej mobilności
Ranking zrównoważonej mobilności odpowiada na pytanie „jak moje miasto się zmienia?” — zbadano wysiłek miast w kierunku transformacji w miasta przyjazne nie tylko dla kierowców, ale dla wszystkich mieszkańców. Polska jest najbardziej zmotoryzowanym krajem Unii Europejskiej — na 1000 mieszkańców przypadało aż 687 samochodów, podczas gdy unijna średnia wynosiła 567. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest fakt, że narracja kierowców przez wiele lat dominowała w debacie na temat rozwoju miast. Zmniejszenie liczby aut na ulicach miast jest ważne dla zdrowia, poprawi się jakość powietrza. Jest też równie ważne dla klimatu i portfeli. W związku z tym Miasto Kraków uzyskało specjalne wyróżnienie z powodu wprowadzonej pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu.
Co to jest zrównoważona mobilność?
Zrównoważona mobilność to taki model mobilności, który spełnia trzy kluczowe założenia. Po pierwsze, zaspokaja potrzeby mieszkanek i mieszkańców miast w taki sposób, który nie jest szkodliwy w innych obszarach (np. kosztem zdrowia czy hałasu). Po drugie, jest sprawiedliwy społecznie, tzn. uwzględnia potrzeby różnych grup i nie stawia interesów jednych ponad drugimi (np. interesu kierowców ponad interesem dzieci w drodze do szkoły). Po trzecie, jest neutralny dla klimatu i jakości powietrza lub szkodzi im w możliwie najmniejszym stopniu.
Czy w Krakowie jest Strefa Czystego Transportu?
Miasto Kraków jako pierwsze w Polsce wprowadziło Strefę Czystego Transportu. Pierwsze podejście odbyło się w 2019 roku i objęło tylko Kazimierz, jednak wówczas wprowadzono ją jedynie eksperymentalnie na kilka miesięcy. Urzędnicy jednak nie mieli wątpliwości, że Strefę należy rozszerzyć na całe miasto. Tak się stanie już niedługo — 1 lipca 2024 roku Strefa Czystego Transportu obejmie cały Kraków.
Kto nie wjedzie do Strefy Czystego Transportu?
Miasto jasno określiły zasady panujące w Strefie Czystego Transportu. Od przyszłego roku będzie obowiązał pierwszy etap ograniczeń, początek pełnego działania Strefy zaplanowano na 1 lipca 2026 roku. Wyłączone z tego zakazu zostały samochody elektryczne, napędzane wodorem i gazem ziemnym. Zakaz nie obejmie także pojazdów służb mundurowych oraz ratowniczych, pojazdów, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne.
— Po 1 lipca 2024 r. do Krakowa będą mogły wjeżdżać samochody spełniające normy Euro 1 dla benzyny i Euro 2 dla silników Diesla. Ale tylko te, które już teraz są zarejestrowane i nie zmienią właściciela przez najbliższe półtora miesiąca. Bo auto kupione i zarejestrowane po 1 marca 2023 r., by wjechać do Krakowa po 1 lipca 2024 r., będzie musiało spełniać już normy docelowe, czyli te, które wejdą już dla wszystkich za cztery lata (1 lipca 2026 r. – Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla diesli). Należy jednak zauważyć, że przyjmując uchwałę, miasto wzięło pod uwagę głosy mieszkańców wyrażane podczas konsultacji i zastosowało sporo wyłączeń — poinformowali przedstawiciele krakowskiego magistratu.