Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Raport z konsultacji społecznych opóźniony
Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu stale wiąże się z żywiołową dyskusją i kontrowersjami. Zdania są w tej kwestii mocno podzielone. Część mieszkańców chce wprowadzenia nowych przepisów, a inni zdecydowanie oponują. Widać to na niemal każdym polu, choćby tym dotyczącym konsultacji społecznych ws. projektu uchwały o wprowadzeniu SCT na terenie Krakowa, które trwały do 17 stycznia 2025 roku. Zgodnie z przepisami raport z konsultacji powinien zostać opublikowany w ciągu 30 dni od ich zakończenia. Wiemy już, że tak się jednak nie stanie. Jak przekazał magistrat, do urzędu wpłynęło blisko 20 tys. opinii mieszkańców, obejmujących ankiety internetowe, papierowe, a także uwagi przesłane pisemnie i elektronicznie.
Ogromna liczba uwag i wniosków jest powodem wspomnianego opóźnienia. Magistrat zaznacza, że potrzebuje więcej czasu, aby rzetelnie uwzględnić każdą z nich. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa z 26 września 2018 roku termin publikacji raportu może zostać wydłużony maksymalnie do 60 dni w uzasadnionych przypadkach. Nowy termin publikacji raportu ws. wprowadzenia SCT w Krakowie poznamy wkrótce.

Krakowska SCT to temat wywołujący spore kontrowersje. Niedawno informowaliśmy o stanowisku gmin zrzeszonych w Metropolii Krakowskiej, które przedstawiły pięć podstawowych postulatów dotyczących strefy. Dokument podpisali przedstawiciele gmin: Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomic, Skawina, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki. Ze szczegółami można zapoznać się w osobnym materiale.
Strefy Czystego Transportu nie chcą też poszczególne krakowskie dzielnice. W poniedziałek, 17 lutego odbyła się XVIII sesja Rady Dzielnicy Nowa Huta. Podczas głosowania radni przyjęli uchwałę odrzucającą wprowadzenie SCT na terenie dzielnicy. O tych zamiarach informowaliśmy we wcześniejszym materiale.
To jest wola mieszkańców, poparta uchwałą rady dzielnicy i samych radych. Nie mamy wielkiej decyzyjności, ale prosimy pana prezydenta o rozważenie zasadności naszego sprzeciwu – powiedział we wtorek Józef Szuba, wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta.
Za uchwałą głosowało 16 z 19 obecnych radnych. Jeden był przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu.
Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta jest przeciwna wprowadzeniu SCT w proponowanym kształcie i uważa, iż jej granice winny rozwiązywać problem zanieczyszczeń komunikacyjnych tam, gdzie rzeczywiście ma on miejsce – brzmi treść uzasadnienia uchwały.