Kraków. Remont mostu Grunwaldzkiego. Zmiany w organizacji ruchu
Znamy oficjalną datę rozpoczęcia remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Przeprawa wymaga gruntownej przebudowy, aby można było z niej bezpiecznie korzystać do 2038 roku – wynika z ustaleń ekspertów Politechniki Krakowskiej. Wielu mieszkańców martwi fakt przeprowadzenia planowanych prac, które mogą wiązać się z paraliżem ruchu drogowego i komunikacji miejskiej w Krakowie. W poniedziałek, 24 lutego magistrat oficjalnie potwierdził, że remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie ruszy w sobotę, 10 maja. Będzie to pierwszy etap prac, który potrwa przynajmniej do wakacji. Zgodnie z założeniami wyłączony zostanie ruch drogowy na moście, z wyjątkiem ruchu pieszego i rowerowego.
Polecany artykuł:
Sam remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie ma potrwać dziesięć miesięcy. Przez osiem miesięcy z przeprawy nie będą mogły korzystać pojazdy, a przez sześć tramwaje. W związku z planowanymi pracami urząd podał pierwsze koncepcje dotyczące planowanych zmian w organizacji ruchu w Krakowie w związku z remontem mostu Grunwaldzkiego.
Pierwszy etap remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Zmiany w organizacji ruchu
Zgodnie z komunikatem pierwszy etap remontu mostu Grunwaldzkiego ruszy 10 maja. W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino w rejonie Centrum Kongresowego ICE zostanie wybudowany tymczasowy przystanek. Ma on umożliwić kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa będzie prowadziła od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino do ICE.

Z ul. Dietla tramwaje zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo, na ul. Dietla, przed mostem, zostanie wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu. Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy będzie musiał być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy – pisze UMK.
W ramach prac zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”. Z kolei linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na „Powiślu – Nowy Świat”. Aby zachować dostęp do przystanku ”Orzeszkowa” powstanie linia 784. Będzie ona wydłużeniem trasy przejazdu autobusu 184.
Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić trzecią obwodnicą miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ulicach: Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona. Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego – czytamy w komunikacie.
Co istotne, zaproponowane zmiany w organizacji ruchu nie uwzględniają budowy mostu tymczasowego, gdyż miasto wciąż analizuje i sprawdza warunki do budowy przeprawy tymczasowej, która okazuje się bardzo kosztowna. Jak czytamy, ostateczne decyzje w tej sprawie nie zostały jeszcze podjęte. W przypadku decyzji o budowie tymczasowej przeprawy powyższe zmiany zostaną do niej odpowiednio dostosowane. Więcej informacji i szczegółowych map znajdziemy na stronie internetowej krakowskiego magistratu.