"Kupimy Twój Bon Turystyczny za gotówkę. Zadzwoń" - takie ogłoszenia na drzewach zauważyli mieszkańcy krakowskiej Nowej Huty. Nasz reporter postanowił zadzwonić na podany w ogłoszeniu numer. Telefon odebrał mężczyzna, który podał się za pracownika jednego z hoteli na Starym Mieście w Krakowie. Powiedział, że może odkupić bon, jeśli nasz reporter potwierdzi, że skorzystał z usług hotelu.
- Pobyt w hotelu może być wirtualny. Pan podpisze się na karcie pobytu, poda mi numer bonu i kod z SMS, a ja wypłacę 50% wartości bonu w gotówce. To jest delikatna sprawa, bo zakazana jest wymiana bonu na pieniądze. W razie czego, gdyby zadzwonił do pana ktoś z Polskiej Organizacji Turystycznej, to pan potwierdzi, że u nas nocował - mówi mężczyzna podający się za pracownika hotelu na Starym Mieście.
Policja przestrzega przed takimi transakcjami, ponieważ przestępstwo popełnia nie tylko ta osoba, która odkupuje bon, ale także ten, który go sprzedaje. Grozi za to nawet do ośmiu lat pozbawienia wolności
- Przekazanie bonu innej osobie wymaga od nas poświadczenia nieprawdy, wyłudzenia tego dofinansowania z instytucji państwowych. Ten bon jest przeznaczony dla członków naszej rodziny. Jeśli odstąpimy go komuś innemu to tak naprawdę wyłudzamy świadczenie - mów młodszy inspektor Sebastian Gleń z małopolskiej Policji.
W momencie, gdy uruchomiono możliwość korzystania z bonów turystycznych, w Internecie pojawiły się także inne ogłoszenia. Oferowano w nich między innymi odpłatne aktywowanie świadczenia czy zakładanie konta w platformie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Nie korzystajmy z takich ofert, ponieważ w ZUS-ie każdy bezpłatnie otrzyma pomoc w aktywowaniu bonu turystycznego czy założeniu profilu na Platformie Usług Elektronicznych - mówi Anna Szaniawska, małopolski rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Informacje na temat działania bonu turystycznego można uzyskać całodobowo pod numerem 22 11 22 111. Bon turystyczny został wprowadzony, by pomóc osłabionej przez koronawirusa branży turystycznej. Problemy związane z bonem możemy zgłaszać także na adres mailowy [email protected]. Jeśli nie skorzystamy z bonu w te wakacje, mamy na to dwa lata.