Łukasz Gibała przed wyborami samorządowymi 2024. Które problemy Krakowa trzeba rozwiązać natychmiast?
Wybory samorządowe 2024 w Krakowie odbędą się w niedzielę, 7 kwietnia. Kampania wyborcza wchodzi już na ostatnią prostą, a kandydaci intensyfikują swoje działania. Tuż przed wyruszeniem mieszkańców do urn o największe wyzwania, przed jakimi stoi Kraków pytano Łukasza Gibałę, jednego z kandydatów na urząd prezydenta miasta. Na które wskazał?
Widzę dwa największe wyzwania. Pierwsze to rozwiązanie problemów transportowych Krakowa, czyli likwidacja korków i usprawnienie komunikacji publicznej. Drugim wyzwaniem jest zatrzymanie chaotycznej zabudowy miasta, bez poszanowania zieleni, przy jednoczesnym zapewnieniu terenów pod rozsądne budownictwo mieszkaniowe.
Jakie jest pana hasło wyborcze?
„Bo kocham Kraków”.
Jaka będzie pana pierwsza decyzja po zaprzysiężeniu na urząd prezydenta Krakowa?
Likwidacja parkingu przed magistratem przy placu Wszystkich Świętych i utworzenie w tym miejscu ogólnodostępnego skweru dla mieszkańców. Ten parking jest symbolem nieuzasadnionych przywilejów – służy prezydentowi, wiceprezydentom i najwyższym rangą urzędnikom. Zamierzam także szybko sprzedać prezydenckiego lexusa. Jeśli zostanę prezydentem, nie będę korzystał ze służbowego samochodu.
Jak można rozwiązać problemy transportowe/komunikacyjne w Krakowie?
Planujemy rozpoczęcie budowy pierwszej linii metra oraz konsultacji w sprawie drugiej nitki, prowadzącej z Alej Trzech Wieszczów przez Kapelankę do Ruczaju i Klinów. Chcemy także zintensyfikować i przyspieszyć budowę nowych torowisk tramwajowych – w ciągu pięciu lat chcemy wybudować trasy do Azorów i Chełmońskiego, do Złocienia, Rżąki oraz do nowego przystanku kolejowego SKA przy os. Piastów. Nowe torowiska będziemy budować z dużą ilością zieleni, bez morza ekranów akustycznych i z zastosowaniem technologii eliminującej hałas. W planach mamy także likwidację „białych plam transportowych” na mapie Krakowa poprzez uruchomienie nowych linii autobusowych, m.in. do rejonu ulic Bochenka, Starego Dębu, Tetmajera, czy Stelmachów.
Suma tych wszystkich rozwiązań sprawi, że komunikacja miejska stanie się atrakcyjną alternatywą dla własnego samochodu, co pozwoli zmniejszyć korki. Równolegle będziemy modernizować istniejącą infrastrukturę drogową i pieszą, a także przyspieszymy realizację programu budowy nowych chodników.
Łukasz Gibała walczy o fotel prezydenta z KWW Łukasza Gibały – Kraków dla Mieszkańców. Wcześniej dwukrotnie ubiegał się o ten urząd. Założył stowarzyszenie Kraków dla Mieszkańców oraz klub radnych miejskich o tej samej nazwie. Niegdyś związany z Ruchem Palikota i PO, były poseł dwóch kadencji. To jeden z największych przeciwników prezydenta Jacka Majchrowskiego, podkreślający potrzebę zmian. Studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych i przez kilka lat był pracownikiem naukowym. Jest przedsiębiorcą.