Zdaniem posła Arkadiusza Mularczyka kluczowe jest wypełnienie białych plam na komunikacyjnej mapie regionu.
Rozmawialiśmy o stworzeniu takiego wsparcia ze strony rządu dla nierentownych połączeń, jako parlamentarzyści, członkowie zespołu rozważamy właśnie skierowanie zapytania w tej sprawie - mówi.
Łukasz Kmita, wojewoda małopolski zapowiada powołanie specjalnego zespołu, którego zadaniem będzie utworzenie szybkiej ścieżki wydawania decyzji administracyjnych.
Chodzi o to, by te najważniejsze inwestycje kolejowe i drogowe miały szybką ścieżkę. Wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) często trwa kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Chcemy, aby te kluczowe projekty, finansowane przez rząd, miały maksymalnie krótki czas wydania tych decyzji - stwierdza.
Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa przypomina, że region zgłosił się już po rządowe pieniądze na budowę linii z Krakowa do Myślenic, Olkusza czy Niepołomic.
Zakwalifikowaliśmy się do pierwszego etapu, teraz mamy drugi etap czyli dokonywane są analizy, takie koncepcje, które pokażą, jak te linie mogłyby przebiegać, będziemy aplikować do trzeciego etapu, tak aby systematycznie, krok po kroku móc zrealizować te inwestycje do roku 2028 - wyjaśnia.
Jeśli plany samorządu zyskają akceptację władz centralnych, to Małopolska będzie mogła liczyć na sfinansowanie nawet 85 proc. wartości inwestycji w ramach programu Kolej Plus.