Tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia pojadą na Krakowskiej Linii Tramwajowej
Ta niezwykła atrakcja to efekt współpracy MPK SA w Krakowie, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, Tramwajów Warszawskich oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu, które postanowiły wymienić się historycznymi wagonami ze swoich kolekcji. Pomysł takiej międzymiastowej wymiany narodził się już cztery lata temu, rozpoczynając się od kooperacji MPK w Krakowie i MPK w Poznaniu. Rok później do tego wartościowego projektu dołączyła Warszawa, a w bieżącym, jubileuszowym roku, po raz pierwszy włączył się Wrocław. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że dzięki wymianie wagonów z Poznaniem, po raz pierwszy w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej, na tory wyjedzie tramwaj elektryczny z XIX wieku. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca, gdyż pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się w Krakowie dopiero w XX wieku. W ramach tej wymiany, MPK w Krakowie również udostępniło swoje cenne eksponaty: do Poznania pojechał skład SN4 i PN3, do Warszawy wagon typu 102Na, a do Wrocławia historyczny tramwaj Linke-Hofmann.

Dzięki tej inicjatywie, na trasach Krakowskiej Linii Muzealnej, obok krakowskich perełek, pojawią się prawdziwe legendy polskiej komunikacji miejskiej:
- Poznański wagon Typ I z przyczepą Carl Weyer: Wagony silnikowe Typ I, wyprodukowane w latach 1897–1898 (było ich tylko 15), oraz wagony doczepne typu Carl Weyer, wyprodukowane dla Poznania w latach 1904–1911 (37 sztuk), tworzą skład, który będzie najstarszym, jaki do tej pory pojawił się na KLM. Przejazd tym zestawem, o nietypowej budowie, będzie niezwykłym doświadczeniem.
- Warszawski wagon K: Ten typ tramwaju, zamówiony przez Warszawę w 1939 roku (60 sztuk), z powodu wybuchu II Wojny Światowej trafił do Berlina. Dopiero w 1945 roku ocalałe egzemplarze sprowadzono do stolicy Polski, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Wagon, który przyjechał do Krakowa, pochodzi z 1940 roku.
- Wrocławski wagon 4N: Wyprodukowany w 1960 roku w Chorzowie, jeździł we Wrocławiu na liniach pasażerskich do lat 90. XX wieku, a następnie służył jako wagon gospodarczy. W 2012 roku został odkupiony przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego i przywrócony do ruchu pasażerskiego.
23. edycja Krakowskiej Linii Muzealnej rozpocznie się już w niedzielę, 8 czerwca. Tego dnia, wyjątkowo, nie będzie kursować linia nr 0, a zabytkowe wagony pojadą na linii nr 40 z pętli Łagiewniki do Zajezdni Nowa Huta, prezentując najstarsze tramwaje z kolekcji MPK w Krakowie. Gościnnymi wagonami z Poznania, Warszawy i Wrocławia będzie można przejechać się 22 czerwca. Tegoroczna edycja KLM przyniesie także nowości: po raz pierwszy zabytkowe pojazdy pojawią się na specjalnej linii w godzinach wieczornych, wożąc pasażerów aż do godz. 22:00. Niespodzianką będzie również możliwość odwiedzenia jednego dnia wszystkich pięciu zajezdni MPK w Krakowie, podróżując zabytkowymi tramwajami i autobusami. W ramach obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej, MPK w Krakowie zorganizuje także dwie parady: autobusową 29 czerwca oraz tramwajową 21 września, która zakończy 23. sezon KLM.