Trasa Kraków-Gdów. PKP PLK ogłosiło budowę nowego odcinka
W sobotę, 18 listopada w Nieznanowicach (Małopolskie) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej między Podłężem a Gdowem. Wartość odcinka jest szacowana na 2,3 mld zł. To część dużego projektu kolejowego "Podłęże-Piekiełko", które realizacja ma sprawić, że podróże między Krakowem a Sądecczyzną i Podhalem staną się bardziej komfortowe.
To jest bardzo ważne dla naszego rządu. Stawiamy na kolej, stawiamy na infrastrukturę, stawiamy na gospodarkę, stawiamy na bezpieczeństwo. W tej inwestycji zawiera się wszystko, co jest wartością dla obywateli, dla rozwoju naszej ojczyzny, dla budowy silnej, dumnej Polski – mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas spotkania.
Szef MON podkreślił, że rozwój infrastruktury jest konieczny dla budowania "silnej, bezpiecznej, gospodarczo zasobnej Polski", wskazując, że to również "absolutny priorytet i punkt wyjścia do tego, żebyśmy sięgali po więcej, marzyli o jeszcze większym sukcesie". Jak ocenił, projekt kolejowy Podłęże-Piekiełko to jednocześnie "wielka inwestycja w bezpieczną Polskę", ale także szansa dla regionu, który dzięki temu zyska na atrakcyjności.
To oznacza nie tylko łatwiejszy dojazd do pracy, nie tylko więcej inwestycji gospodarczych, nie tylko możliwość (..,) przyciągania inwestorów do stref gospodarczych, ale to oznacza (...) wielką atrakcyjność tego terenu. Myślę, że wszyscy ci, którzy tutaj mieszkają, będą mieli z tego wielki pożytek – mówił.
Zgodnie z założeniami przejazd między Gdowem a Krakowem będzie zajmował mniej niż 30 min. Z centrum Krakowa do Zakopanego będzie możliwy w czasie 90-100 minut, a do Nowego Sącza w około godzinę. Linia będzie wykorzystywana również w ruchu dalekobieżnym.
Według informacji przekazanych przez PKP PLK nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel mają powstać do połowy 2029 roku. Linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane będą nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas spotkania zwrócił uwagę, że będzie to całkowicie nowy ślad linii kolejowej.
Jest to niezwykle ważna inwestycja, ponieważ w Polsce bardzo mało buduje się nowych linii kolejowych, w nowym przebiegu. Przeważnie dotyczą one modernizacji istniejących odcinków, dobudowania kolejnych torów, ich elektryfikację, poprawę prędkości. Dzisiaj wkraczamy projekt, o którym mówiło się w całej Polsce, ale przede wszystkim w Małopolsce od bardzo wielu lat (...) Inwestycją także zainteresowani są nasi odpowiednicy z rządu słowackiego. Ona będzie miała ogromny wpływ na rozwój gospodarczy, na komunikację, na to, co się dzieje między tymi ważnymi ośrodkami na południu Polski - podkreślał minister infrastruktury.
Projekt "Podłęże-Piekiełko". Kiedy powstanie inwestycja?
Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. We wrześniu ub.r. ogłoszony został przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej - pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem w Małopolsce. Powinien on być gotowy w 2029 roku, a koszt jego realizacji szacowany jest na ponad 2 mld zł netto. Cała linia ma być gotowa do 2030 roku.
Projekt "Podłęże-Piekiełko" jest największą inwestycją PLK SA na południu kraju wartą min. 12 mld zł. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki.