To będzie rewolucja. Szykuje się modernizacja odcinka Rabka Zaryte - Mszana Dolna
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w piątek, 17 lutego przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 na kolejnym odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna w Małopolsce. Linia ta wchodzi w skład nowego połączenia kolejowego zwanego potocznie „Podłęże – Piekiełko”. Jak przypomniał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, inwestycja ma finansowanie, ponieważ została wpisana do rządowego programu kolejowego.
Jesteśmy praktycznie przygotowani na większość tego projektu. Działania przygotowawcze dotyczące tej nowej linii Podłęże - Piekiełko jeszcze trwają, w tym pozyskiwanie zgód instytucjonalnych. Pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem kolejne odcinki tego szlaku kolejowego wchodzą w fazę realizacji albo też są ogłaszane przetargi - wskazał szef resortu infrastruktury.
Zaznaczył, że dzięki modernizacji odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna mieszkańcy Mszany Dolnej już pod koniec 2025 roku będą mogli dojechać do Krakowa przez Chabówkę w czasie około godziny i 15 minut. Po wybudowaniu nowej linii między Podłężem i Tymbarkiem – zapowiedział Adamczyk – czas przejazdu z tego miasteczka do stolicy Małopolski wyniesie ok. 40 minut.
Członek zarządu PKP PLK Piotr Majerczak przekazał, że ogłoszony przetarg dotyczy gruntownej przebudowy 10-km fragmentu linii kolejowej między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną. W jego zakresie znalazły się m.in.: budowa nowych torów wraz z elektryfikacją trasy oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Ważnym elementem będzie także modernizacja i budowa nowych obiektów inżynierskich, m.in. budowa mostów w Mszanie Dolnej nad rzekami Rabą i Mszanką. Zaplanowano budowę nowoczesnej stacji w Mszanie Dolnej oraz modernizację przystanków Mszana Dolna Marki i Raba Niżna.
Kolej w Małopolsce: z Krakowa do Nowego Sącza w 60 minut, do Zakopanego w 90
Całe przedsięwzięcie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Odcinek Rabka Zaryte - Mszana Dolna w Małopolsce wchodzi w skład trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Wcześniej ogłoszono przetargi dotyczące odcinków: Chabówka – Rabka Zaryte oraz Klęczany – Nowy Sącz.
Według zapowiedzi PLK w drugim kwartale br. planowane jest wszczęcie kolejnego postępowania przetargowego dla odcinka Limanowa – bocznica Klęczany. Zakres podstawowy tych zadań planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże - Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej godziny.