Orlen planuje budowę stacji tankowania wodoru. Jedna powstanie w Krakowie
Jak podał Orlen w opublikowanej dokumentacji postępowania, dotyczy ono wyboru generalnego wykonawcy budowy czterech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w formule EPC wraz z niezbędną infrastrukturą w Gliwicach, Krakowie i w Poznaniu oraz w miejscowości Łąka w gminie Bolesławiec w woj. dolnośląskim. Koncern wyjaśnił, że stacje tankowania wodoru będą przeznaczone do zasilania transportu publicznego, samochodów ciężarowych i osobowych – pojazdy HDV i LDV; placówki te będą czynne całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
Przewiduje się, że codziennie na każdej stacji będzie tankowanych do 10 autobusów komunikacji miejskiej – ok. 300kg H2/dobę, 30 samochodów osobowych – ok. 180 kg H2/dobę i 3 pojazdy transportu ciężkiego – ok. 90 kg H2/dobę – zaznaczył Orlen w ogłoszeniu.
Jak wspomniał koncern, w ramach infrastruktury placówek przewidywana jest m.in. budowa magazynów wodoru o pojemności minimum 1800 kg oraz dostawa dwóch bateriowozów dla wszystkich lokalizacji o wydajności 570 kg H2/dobę. Planowane jest też wykonanie stanowiska dokującego dla ciągnika siodłowego z naczepą oraz dróg i ciągów pieszych. W opublikowanej dokumentacji postępowania Orlen podał, że oferty można składać do 14 marca.
Na początku stycznia koncern ogłosił nową strategię do 2035 r.; podkreślił, że istotnym jej elementem jest m.in. rozszerzenie w tym czasie oferty paliwowej, która za 10 lat w ponad 25 proc. ma bazować na zeroemisyjnych źródłach. Strategia zakłada też spadek emisji w segmencie downstream przez produkcję wodoru niskoemisyjnego – w 2035 r. ma to być 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.
Orlen informował wcześniej, że do 2030 r. planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce – ok. 57 placówek, w Czechach – ok. 28. oraz na Słowacji – ok. 26. Koncern zapowiadał, że wodór ma być tam dostarczany dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, a także innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w wodór zero i niskoemisyjny.
We wrześniu 2023 r. Orlen informował, że w Poznaniu rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern podkreślał, że kolejne takie placówki w jego sieci powstaną w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie.
Grupa Orlen ma rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym też w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija też segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach SMR.
Polecany artykuł: