Kraków. Pętla tramwajowa na Salwatorze zostanie zlikwidowana. Dopiero przeszła remont
Jak donosi magistrat, remont i przebudowa infrastruktury drogowej oraz tramwajowej na ulicy Kościuszki dobiegły końca. Przeprowadzona inwestycja poprawiła komfort i bezpieczeństwo podróży w tej części miasta, ale mieszkańcy mają wątpliwości, co do rozwiązań wprowadzonych w rejonie pętli tramwajowej „Salwator”. W czasie wykonywanych prac pętla została wyremontowana, a nie przebudowana, co oznacza, że jej układ odtworzono przy użyciu nowoczesnych materiałów. Miało to na celu poprawienie jej trwałości i funkcjonalności. Podjęta przez urzędników decyzja była podyktowana formalnymi, a także przestrzennymi uwarunkowaniami. Prace na pętli nie podlegały dofinansowaniu ze środków unijnych, które przeznaczono na modernizację pozostałej części torowiska.
– Pętla nie mogła zostać objęta pełną przebudową, ponieważ teren dostępny do zagospodarowania w tej lokalizacji nie pozwala na wprowadzenie zmian, a zwłaszcza wygodnych prostych odcinków torowiska, które umożliwiłyby budowę długich peronów zapewniających komfortowy dostęp do tramwajów. Ze względu na charakter pętli i jej kształt, planując inwestycję założono, że obsługa pasażerów będzie się odbywać na przystankach zlokalizowanych przed wjazdem na pętlę. Są one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i zapewniają wygodny dostęp do tramwajów. Jednak na wyraźną prośbę mieszkańców, utrzymano możliwość korzystania z pętli jako miejsca wymiany pasażerów – choć w dotychczasowej formie i z ograniczeniami – wyjaśnia Urząd Miasta Krakowa.
Jak podkreśla magistrat, poruszające się krakowskimi ulicami tramwaje są w całości wyposażone w platformy, które umożliwiają wózkom wjazd i wyjazd z wagonu tramwajowego, a każdy motorniczy jest zobowiązany do pomocy w ich rozkładaniu. Dla pasażerów zaś zostały przygotowane w tym zakresie odpowiednie procedury. Ponadto miasto ma dalsze plany związane z funkcjonowaniem pętli tramwajowej na Salwatorze.
– Zgodnie z planami Krakowa, w przyszłości wraz z realizacją tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, pętla na Salwatorze zostanie zlikwidowana. Tramwaje będą skierowane do nowego węzła komunikacyjnego, który powstanie w rejonie ul. Rybnej. Docelowe rozwiązanie ma zapewnić jeszcze lepszą obsługę transportową w tej części miasta – informuje Urząd Miasta Krakowa.