Spis treści
- Straż Miejska w Krakowie rozpoczęła rekrutację. Ile można zarobić?
- Wymagania, jakie musi spełnić kandydat
- Zakres obowiązków w pracy strażnika miejskiego
- Wymagane dokumenty, etapy naboru
Straż Miejska w Krakowie rozpoczęła rekrutację. Ile można zarobić?
Kluczową kwestią dla wielu kandydatów jest wynagrodzenie. Straż Miejska w Krakowie precyzuje, że nowo zatrudniony pracownik może liczyć na wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 5 300 zł brutto. Kwota ta jest co miesiąc powiększana o premię regulaminową w wysokości 20 proc. podstawy, co daje dodatkowe 1 060 zł brutto. Łącznie wynagrodzenie wynosi więc 6 360 zł brutto. Ponadto, jak podaje jednostka, pracownikom przysługuje dodatek za wieloletnią pracę (od 5 proc. do 20 proc. w zależności od posiadanego stażu pracy), dopłaty do godzin nocnych i nadliczbowych, a także rozbudowany system nagród motywacyjnych, w tym nagrody kwartalne, za szczególne osiągnięcia w pracy oraz roczne. Nie można zapomnieć o dodatkowym rocznym wynagrodzeniu, czyli tzw. „trzynastej pensji”.

Wymagania, jakie musi spełnić kandydat
Aby ubiegać się o wolne stanowiska w Straży Miejskiej, należy spełnić szereg wymagań formalnych. Są to: obywatelstwo polskie, ukończony 21. rok życia, korzystanie z pełni praw publicznych, wykształcenie co najmniej średnie, nienaganna opinia, sprawność pod względem fizycznym i psychicznym, niekaralność sądowa za ścigane z oskarżenia publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe oraz uregulowany stosunek do służby wojskowej. Straż Miejska wskazuje również na wymagania dodatkowe, które będą atutem kandydata. Należą do nich m.in. wykształcenie wyższe (preferowane kierunki: prawo, administracja, bezpieczeństwo narodowe), ukończony kurs podstawowy dla strażników gminnych/miejskich, zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera, znajomość topografii Krakowa, prawo jazdy kat. B, a także umiejętność podporządkowania się szczególnej dyscyplinie służbowej, pracy w grupie i odporność na stres.
Zakres obowiązków w pracy strażnika miejskiego
Zakres obowiązków na wolnych stanowiskach, jak informuje jednostka, obejmuje ochronę porządku publicznego na terenie Krakowa oraz realizację zadań i obowiązków nałożonych przez ustawę o strażach gminnych i akty prawa miejscowego. Praca ma charakter patrolowy w terenie, odbywa się w systemie trzyzmianowym (8 lub 12 godzin dziennie w równoważnym systemie czasu pracy, przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy przez wszystkie dni tygodnia). Początkowo oferowana jest umowa o pracę na czas określony, a po roku istnieje możliwość przeniesienia na wyższe stanowisko młodszego strażnika.
Straż Miejska oferuje również bogaty pakiet świadczeń socjalnych (m.in. dopłaty do wczasów, kolonii dla dzieci, dopłaty do karnetów sportowych, świadczenia pieniężne), możliwość uzyskania dofinansowania do nauki na studiach wyższych oraz kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe, a także możliwość skorzystania z pakietów ubezpieczeń medycznych.
Wymagane dokumenty, etapy naboru
Wymagane dokumenty to CV z odpowiednią klauzulą, kwestionariusz personalny kandydata, kserokopia książeczki wojskowej (oryginał do wglądu) oraz kserokopie dokumentów poświadczających wykształcenie (oryginały do wglądu). Aplikacje można składać od 16 czerwca 2025 r. do 20 lipca 2025 r. osobiście lub pocztą na adres: Straż Miejska Miasta Krakowa, al. Jana Pawła II 188, 31-982 Kraków, oraz w formie elektronicznej na adres: [email protected]. Decydująca jest data doręczenia dokumentów.
Etapy naboru, jak podaje Straż Miejska, obejmują: ocenę psychologiczną predyspozycji intelektualnych i osobowościowych, ocenę sprawności fizycznej (skok w dal z miejsca, rzut piłką lekarską 5 kg dla mężczyzn i 3 kg dla kobiet, zwis na drążku, plank oraz bieg wahadłowy 10x10 metrów), ocenę wiedzy ogólnej oraz rozmowę kwalifikacyjną.