Spis treści
Ogromne podwyżki cen biletów MPK w Krakowie. Zmiany od przyszłego roku
W kuluarach od dawno mówiło się, ze w Krakowie nadchodzą kolejne podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej. Stosowną uchwałę przygotował i przedstawił prezydent miasta Krakowa Aleksander Miszalski, a już wkrótce pochylą się nam nim radni i radne miasta. Jeśli Rada Miasta pozytywnie oceni zaproponowane zmiany, wówczas krakowianie i krakowianki będą musieli liczyć się z ogromnymi zmianami, które wejdą w życie od 2 marca 2026 r.
Jak wskazuje Platforma Komunikacyjna Krakowa na Facebooku "zależnie od biletu ceny wzrosłyby od 13 proc. do nawet 41 proc.". Największa różnica jest w bilecie okresowym, miesięcznym na jedną linię. W tym przypadku cena wzrasta z 61 zł do aż 90 zł, czyli tyle, ile obecnie kosztuje miesięczny bilet na wszystkie linie ze zniżka Karty Krakowska. Nowością będzie wprowadzenie studenckiego biletu rocznego, który z Kartą Krakowską kosztowałby 470 zł, zamiast zapowiadanych wcześniej 365 zł.
Bilety miesięczne imienne mieszkańca:
- na jedną linię: 90 zł normalny / 45 zł ulgowy
- I strefa: 109 zł normalny / 54,50 zł ulgowy / 98 zł dla firm
- półroczny: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- półroczny 5+1: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- Studencki roczny – bilet dla studentów, posiadających status Karty Krakowskiej: 470 zł
Miesięczne imienne metropolitalne na I, II i III strefę oraz bilety łączone:
- I strefa: 193 zł normalny / 96,50 zł ulgowy / 164 zł dla firm
- II strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
- III strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
- I i II strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy / 173 zł dla firm
- II i III strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy
- I i II i III strefa: 241 zł normalny / 120,50 zł ulgowy / 205 zł dla firm
Podwyżki cen biletów czasowych MPK w Krakowie
Z zapowiadanych zmian wynika, że wzrosną nie tylko ceny biletów okresowych, ale także czasowych. Największa różnica w kwotach będzie na bilecie godzinnym, którego ceny wzrosną z 6 zł do 8 zł, co stanowi podwyżkę aż o 33 proc. Nowością będzie bilet 15-minutowy, który niejako zastąpi bilet 20-minutowy, a przynajmniej będzie w tej samej cenie.
Ceny biletów czasowych:
- 15-minutowy: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy
- 30-minutowy: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
- 60-minutowy: 8 zł normalny / 4 zł ulgowy
- 90-minutowy: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy
Bilety krótkookresowe:
- 24-godzinny (I strefa): 17 zł normalny / 8,50 zł ulgowy
- 24-godzinny (I+II+III): 22 zł normalny / 11 zł ulgowy
- 48-godzinny: 35 zł normalny / 17,50 zł ulgowy
- 72-godzinny: 50 zł normalny / 25 zł ulgowy
- 7-dniowy (I strefa): 56 zł normalny / 28 zł ulgowy
- 7-dniowy (I+II+III): 68 zł normalny / 34 zł ulgowy
- weekendowy rodzinny: 25 zł
i
Kraków wprowadzi taryfę dynamiczną w komunikacji miejskiej w 2027 r.
Według zapowiedzi miasta w styczniu 2027 r. w krakowskiej komunikacji miejskiej miałaby zostać także wprowadzona tzw. taryfa dynamiczna, pozwalająca na naliczanie opłaty za przejazd według pokonanego dystansu. Magistrat wskazuje, że takie rozwiązanie pozwoliłoby na bardziej elastyczne korzystanie z transportu miejskiego. Pilotaż takiego rozwiązania już się odbył.
Najważniejsze zasady taryfy dynamicznej:
- Opłata minimalna 0-3,5 km: 4 zł bilet normalny, 2 zł bilet ulgowy.
- Każda rozpoczęta jednostka 500 m powyżej 3,5 km: 0,50 zł normalny, 0,25 zł ulgowy.
- Maksymalna opłata za jedną podróż: 9 zł normalny, 4,50 zł ulgowy.
- Dzienny limit opłat pasażera: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy.
- Po osiągnięciu dziennego limitu kolejne podróże będą mogły być realizowane bez dodatkowych opłat.
i
Kraków tłumaczy się z podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej
Miasto tłumaczy się z kolejnych podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej w Krakowie rosnącymi kosztami utrzymania taboru, wzrostem kosztów realizacji pracy przewozowej oraz inflacją (m.in.: wyższe koszty energii elektrycznej, ceny paliw, rosnące koszty serwisu i części zamiennych oraz utrzymania i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, a także wzrost wynagrodzeń kierowców i motorniczych). Dodatkowo magistrat zwraca uwagę na prowadzone w mieście inwestycje, związane z rozwojem komunikacji. Niestety, z punktu widzenia mieszkańców i mieszkanek takie zmiany są drastyczne, a jak wskazuje na Facebooku Platforma Komunikacyjna Krakowa wysokie ceny stają się zachętą do korzystania z własnych samochodów, zamiast wyboru autobusu czy tramwaju.
— Podnoszenie cen biletów jednorazowych pogarsza konkurencyjność względem taksówek i własnego auta, do tego drastyczny wzrost ceny biletu na jedną linię zwiastuje, że w perspektywie kilku lat Miasto może chcieć wrócić do tematu jego likwidacji — przekazała Platforma Komunikacyjna Krakowa na Facebooku.