Wiadomości

Ten tramwaj po blisko 40 latach wrócił do Krakowa. MPK wyremontowało historyczny wagon [GALERIA]

2025-03-13 10:57

Krakowskie MPK wyremontowało historyczny wagon doczepny typu ND o numerze 52. Dzięki temu po blisko 40 latach na trasę linii tramwajowej nr 8 ponownie wyjechał potrójny skład wagonów typu N. Odrestaurowany wagon został zaprezentowany w środę, 12 marca 2025 roku, na zajezdni tramwajowej Podgórze. Jak wygląda wyjątkowy pojazd? Sprawdźcie w naszej galerii.

Kraków. MPK wyremontowało historyczny wagon typu ND

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wyremontowało historyczny wagon typu ND, co umożliwiło wyjazd po prawie 40 latach potrójnego składu wagonów typu N na trasę linii nr 8. Jak przypomina przewoźnik, pierwsze wagony typu Ni ND pojawiły się w stolicy Małopolski pod koniec lat 40. XX wieku. W 1949 roku dostarczyła jej wytwórnia w Sanoku. Natomiast od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów była wytwórnia w Chorzowie, która zasilała krakowski tabor przez 18 lat. Wagony przeszły modernizację na przełomie lat 60. i 70. Wówczas przeprowadzono ich unifikację, a także zastosowano weń takie rozwiązania, jak: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna czy łożyska toczne zestawów kołowych. Podczas remontu wagonu typu ND nr 512 przywrócono w nim nadwozia oraz podwozia z ostatnich lat eksploatacji takich przyczep.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

– Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nią zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat – czytamy w komunikacie krakowskiego magistratu.

– Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – podkreślał podczas prezentacji wyremontowanego wagonu Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Pierwszy przejazd potrójnego składu wagonów na trasie linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej osiedle Widok) odbył się w środę, 12 marca 2025 roku. MPK wybrało tę trasę nieprzypadkowo, bowiem właśnie na niej ten typ wagonów zakończył przed laty swoje kursy po mieście królów. Miało to miejsce w czerwcu 1988 roku. Następnie zostały one zastąpione przez podwójne składy wagonów 105N. Linię nr 8, jak przypomina krakowski magistrat, uruchomiono 29 października 1934 roku. Wiązało się to z oddaniem do ruchu nowego odcinka torowiska na ulicy Rakowieckiej.

– To właśnie na linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był „ósemkami”. Przejazd N-ek, w tym wyremontowanego wagonu ND na linii nr 8 do Bronowic Małych, był także okazją do przypomnienia niezwykle ważnego wydarzenia w rozwoju krakowskiej komunikacji, którym było uruchomienie tramwaju elektrycznego. Miało to miejsce 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego – czytamy na stronie Urzędu Miasta Krakowa.

Tak wygląda wyremontowany przez krakowskie MPK historyczny wagon typu ND [GALERIA]

Te dzieła sztuki znajdują się w Krakowie. Sprawdź, czy znasz je wszystkie!
Pytanie 1 z 12
Zaczynamy najłatwiej jak się da. Dzieło ze zdjęcia, które możemy podziwiać w Muzeum Czartoryskich, to:
Dama z gronostajem
Pan Adam od 50 lat naprawia aparaty analogowe na krakowskim Kazimierzu