Dwa nowe połączenia skrócą czas przejazdu
PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podpisały umowy na realizację dwóch projektów – budowę połączenia kolejowego do Niepołomic i budowę analogicznego do Olkusza.
Najważniejszą informacją jest korzyść, jaką mają odnieść pasażerowie.
Będzie to zupełnie nowa linia. Celem projektu jest uzyskanie przez Niepołomice, gdzie mieszka 16 tysięcy osób, połączenia kolejowego z Krakowem. Szacowany czas przejazdu na linii Niepołomice – Kraków wyniesie ok. pół godziny – tłumaczy wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Linia kolejowa Kraków – Niepołomice została zlikwidowana 20 lat temu. W ramach prac przewiduje się budowę sześciu kilometrów nowej, jednotorowej linii kolejowej oraz budowę trzech nowych punktów obsługi pasażerskiej. Pociągi będą jeździć z prędkością 60-80 km/h. Szacowany koszt inwestycji wynosi 324 mln złotych.
Z kolei linia kolejowa Kraków – Olkusz obejmie budowę czterokilometrowej, dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. Pociągi osiągną tam prędkość 80 km/h. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 217 mln złotych.
Nowa linia pozwoli także na uruchomienie pociągu regionalnego z Krakowa do Olkusza bez konieczności zmiany czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa. Dodatkowo, nowy przystanek osobowy Jaworzno Sosina znajdzie się w sąsiedztwie Zalewu Sosina w Jaworznie, jednego z większych kąpielisk w regionie.
Zdaniem wojewody małopolskiego, Łukasza Kmity, trwa obecnie renesans kolei.
(…). Warto też wspomnieć o innych projektach kolejowych. Niedawno wydałem pozwolenie na budowę inwestycji związanej z zadaniem „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze – mówił.
Zakres inwestycji obejmuje około 7 km linii kolejowej. Planowana jest rozbiórka istniejących układów torowych oraz budowa nowych układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza i odwodnieniem. W projekcie założono także rozbiórkę i budowę peronów wraz z wyposażeniem na przystanku osobowym Rabka-Zdrój, stacji Rabka Zaryte – dodaje.
Na odcinku linii kolejowej nr 104 zaprojektowano m.in.: 5 mostów kolejowych, 3 mosty drogowe, 1 wiadukt kolejowy, dwa przejścia pod torami, 21 przepustów, z czego 13 przepustów jest nowo budowanych, a w przypadku 8 obiektów zakres prac obejmuje rozbiórkę istniejącego obiektu wraz z budową nowego obiektu w lokalizacji zbliżonej do istniejącej – informuje wojewoda.