W pół godziny do Krakowa z Niepołomic i Olkusza. PKP podpisały umowę

i

Autor: Pixabay

Komunikacja

W pół godziny do Krakowa z Niepołomic i Olkusza. PKP podpisały umowę

2023-03-21 13:02

Już niebawem podróż z Niepołomic i Olkusza do Krakowa ma zająć pół godziny. Wszystko za sprawą budowy dwóch nowych połączeń w ramach programu „Kolej Plus”. Budowa nowych linii ma kosztować ponad pół miliarda złotych. PKP podpisały już stosowne umowy na realizację inwestycji. Kiedy pojedziemy nowymi połączeniami?

Dwa nowe połączenia skrócą czas przejazdu

PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podpisały umowy na realizację dwóch projektów – budowę połączenia kolejowego do Niepołomic i budowę analogicznego do Olkusza.

Najważniejszą informacją jest korzyść, jaką mają odnieść pasażerowie.

Będzie to zupełnie nowa linia. Celem projektu jest uzyskanie przez Niepołomice, gdzie mieszka 16 tysięcy osób, połączenia kolejowego z Krakowem. Szacowany czas przejazdu na linii Niepołomice – Kraków wyniesie ok. pół godziny – tłumaczy wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Linia kolejowa Kraków – Niepołomice została zlikwidowana 20 lat temu. W ramach prac przewiduje się budowę sześciu kilometrów nowej, jednotorowej linii kolejowej oraz budowę trzech nowych punktów obsługi pasażerskiej. Pociągi będą jeździć z prędkością 60-80 km/h. Szacowany koszt inwestycji wynosi 324 mln złotych.

Z kolei linia kolejowa Kraków – Olkusz obejmie budowę czterokilometrowej, dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. Pociągi osiągną tam prędkość 80 km/h. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 217 mln złotych.

Nowa linia pozwoli także na uruchomienie pociągu regionalnego z Krakowa do Olkusza bez konieczności zmiany czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa. Dodatkowo, nowy przystanek osobowy Jaworzno Sosina znajdzie się w sąsiedztwie Zalewu Sosina w Jaworznie, jednego z większych kąpielisk w regionie.

Zdaniem wojewody małopolskiego, Łukasza Kmity, trwa obecnie renesans kolei.

(…). Warto też wspomnieć o innych projektach kolejowych. Niedawno wydałem pozwolenie na budowę inwestycji związanej z zadaniem „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze – mówił.

Zakres inwestycji obejmuje około 7 km linii kolejowej. Planowana jest rozbiórka istniejących układów torowych oraz budowa nowych układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza i odwodnieniem. W projekcie założono także rozbiórkę i budowę peronów wraz z wyposażeniem na przystanku osobowym Rabka-Zdrój, stacji Rabka Zaryte – dodaje.

Na odcinku linii kolejowej nr 104 zaprojektowano m.in.: 5 mostów kolejowych, 3 mosty drogowe, 1 wiadukt kolejowy, dwa przejścia pod torami, 21 przepustów, z czego 13 przepustów jest nowo budowanych, a w przypadku 8 obiektów zakres prac obejmuje rozbiórkę istniejącego obiektu wraz z budową nowego obiektu w lokalizacji zbliżonej do istniejącej – informuje wojewoda.

Schody nieruchome w Krakowie. Nie działają już ponad 1600 dni

QUIZ. Wpadki językowe gorsze niż grzechy główne. 9/12 będzie sukcesem

Pytanie 1 z 12
Pewnego razu podczas składania przysięgi w Trybunale Konstytucyjnym językoznawcy mieli palpitacje serca... Która forma jest poprawna?