Zakopane chce wprowadzić uchwałę krajobrazową
Uchwała krajobrazowa to coraz popularniejsze rozwiązanie w dużych miastach. Jej przepisy ściśle określają, na jakich zasadach mogą funkcjonować w przestrzeni miejskiej reklamy wielkoformatowe, billboardy i szyldy. Zakopane od wielu lat przygotowywało się do wprowadzenia takiego prawa. Pierwsza uchwała powstała jeszcze za czasów rządów burmistrza Leszka Doruli, jednak po objęciu władzy przez Łukasza Filipowicza, niemal gotowy dokument trafił do kosza. Nowy włodarz miasta powiedział wówczas, że dokument jest zbyt trudny i zawiły, dlatego miasto przygotuje nową uchwałę. Według informacji przekazanych przez Radę Miasta, nowy dokument jest już gotowy.
— Uchwała w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń obejmie cały obszar Gminy Miasto Zakopane w jej granicach administracyjnych. Będzie stanowiła akt prawa miejscowego — poinformował urząd miasta. — Projekt tej uchwały nie wprowadza płatności za reklamy. Te zostaną wprowadzone inną uchwałą, gdy ta krajobrazowa zacznie już obowiązywać. Opłaty będą dotyczyły tylko reklam, a nie szyldów, czyli informacji o prowadzonej działalności na danej nieruchomości. Duże billboardy i płachty reklamowe będą niedozwolone. Dopuszczone zostaną tylko okresowe płachty w przypadku remontu budynku. Taka reklama również będzie płatna — powiedziała Marta Gratkowska, kierowniczka Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Zakopanem
Uchwała krajobrazowa w Zakopanem. Od kiedy będzie obowiązywać?
Na razie prace nad uchwałą krajobrazową Zakopanego się zakończyły, jednak przed Urzędem Miasta wciąż są konsultacje społeczne. W konsultacjach mogą brać udział mieszkańcy Gminy Miasto Zakopane lub podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie Gminy Miasto Zakopane. W trakcie konsultacji mieszkańcy i mieszkanki miasta będą mogli zgłaszać swoje uwagi i sugestie. Ich koniec wyznaczono na 31 stycznia 2025 roku.
— Teraz robimy konsultacje społeczne. Po konsultacjach wprowadzimy zmiany w projekcie, które zaproponują mieszkańcy. Następnie zostanie zaktualizowany projekt zostanie wysłany do uzgodnień przez konserwatora zabytków czy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, a gdy wróci, znów zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Szacujemy, że pod obrady rady miasta uchwała reklamowa trafi w drugim kwartale 2025 roku — powiedziała Marta Gratkowska, kierowniczka Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Zakopanem.