Protest na zakopiance w Gaju. Mieszkańcy przeciwko budowie nowej trasy kolejowej
Jak poinformowała policja, protest polega na przechodzeniu mieszkańców przez przejście dla pieszych zlokalizowane na skrzyżowaniu ul. Myślenickiej z ulicami Wąwozową oraz Klimkówką na drodze krajowej nr 7, na wysokości miejscowości Gaj. Utrudnienia mają potrwać do godziny 13.00. Dla kierowców przemierzających tę trasę wyznaczone zostały objazdy. Protestujący mieszkańcy gminy Mogilany nie zgadzają się, aby planowana trasa kolejowa Kraków-Myślenice przebiegała w pobliżu ich domów.
— Petycja ma na celu przede wszystkim zwrócenie uwagi na to, że głos mieszkańców naszych Gmin nie może być ignorowany. To my jesteśmy głównym elementem tej inwestycji — ludzie, a nie urzędnicy czy politycy. To jest nasza szansa na pokazanie ilu nas jest — przekazało Stowarzyszenie Zielona Gmina Mogilany.
Mieszkańcy i mieszkanki regionu wystosowali petycję do marszałka województwa małopolskiego Łukasza Smółki, gdzie także zaprezentowali swoje postulaty dotyczące budowy linii:
- Sprzeciwiamy się budowie linii kolejowej Kraków-Myślenice w obecnej formie i lokalizacji zakładającej m.in. przebieg trasy przez istniejące budynki mieszkalne i gospodarcze oraz w bezpośrednim lub bardzo bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych i gospodarczych, a także sztucznemu i nieekonomicznemu podziałowi działek.
- Doceniając wagę kolei i transportu zbiorowego apelujemy o ponowne rozważenie wariantów trasy z udziałem samorządów: Gminy Mogilany, Gminy Świątniki Górne i Gminy Siepraw.
- Kwestionujemy i domagamy się zmiany decyzji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i PKP PLK w zakresie arbitralnego sposobu wyznaczenia – bez jakichkolwiek ustaleń z zainteresowanymi – jednego wariantu przebiegu linii przez tereny silnie zurbanizowane w sprzeczności z oczekiwaniami mieszkańców. Ponadto za niedopuszczalne uważamy określenie w 100% finansów jako jedynego kryterium w wyborze oferty.
- Oczekujemy odpowiedniego rozplanowania stacji w okolicy dróg powiatowych i/lub głównych dróg gminnych. Stacje wraz z parkingami nie mogą odcinać drobnych dróg lokalnych wokół terenów wyłącznie mieszkalnych.
- Żądamy szerokich konsultacji społecznych, pełnej transparentności oraz uwzględnienia głosu mieszkańców na każdym etapie planowania linii kolejowej, a w szczególności – ponowienia procesu planowania przedmiotowej inwestycji w sposób równoległy dla kilku co najmniej wariantów, w celu wyboru rozwiązania optymalnego pod kątem nie tylko ekonomicznym, ale przede wszystkim – społecznym.