Droga ekspresowa S7 i północna obwodnica Krakowa. Kiedy zakończy się budowa?
Kierowcy z niecierpliwością czekają na ukończenie budowy północnej obwodnicy Krakowa i drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków. Budowa północnej obwodnicy Krakowa ma zostać ukończona jeszcze w tym roku. Trasa ma prowadzić od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice, licząc ok. 12,5 km długości. Razem z nią budowane są nowe obiekty inżynierskie i węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Inwestycja obejmuje również m.in. infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów.
Na północy stolicy Małopolski na odcinku Widoma – Nowa Huta powstaje również droga ekspresowa S7, obejmująca budowę czterech węzłów – Łuczyce, Raciborowice, Kraków Grębałów i Kraków Mistrzejowice. Droga S7 na odcinku Widoma-Kraków ma mieć 18,3 km długości. Wraz z nią powstaje infrastruktura towarzysząca i obiekty inżynierskie. Problematyczną częścią drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków jest wspomniany węzeł Mistrzejowice, który ostatecznie połączy S7 z północną obwodnicą Krakowa.
Droga ekspresowa S7. Co z węzłem Mistrzejowice?
Północna obwodnica Krakowa powstaje zgodnie z deklarowanymi terminami. Prace opóźnią się na budowanej drodze S7 Widoma – Kraków z powodu węzła Mistrzejowice.
Wciąż czekamy na pozwolenie na budowę węzła. Złożyliśmy wniosek 10 miesięcy temu. To też nie jest tak, że trwa to jakoś ekstremalnie długo. Procedury trwają tyle, ponieważ jest to skomplikowany obiekt. Raz, że jest skomplikowany technicznie, a dwa, że zostanie wybudowany w trudnym terenie, gdzie znajduje się dużo instalacji, które trzeba uwzględnić przy wydawaniu takiego pozwolenia – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Problematyczną kwestią pozostają terminy. Obecnie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa węzła Mistrzejowice.
Nie mamy konkretnych dat. Szacujemy, że wspominany węzeł uda się dokończyć w 2025 roku. Wszystko jest uzależnione od wydania pozwolenia na budowę. Węzeł Mistrzejowice jest niezwiązany z północną obwodnicą Krakowa w sensie kontraktowym, ponieważ nie jest jej częścią. Natomiast zostawiając kwestie kontraktowe, a przechodząc do tych funkcjonalnych – północna obwodnica będzie łączyła się z trasą S7 poprzez węzeł Mistrzejowice. Jeżeli tego węzła nie będzie, to północna obwodnica Krakowa będzie kończyła się „ślepo”. To oczywiście duże uproszczenie. Aby do takiej sytuacji nie dopuścić, planujemy w trybie roboczym połączyć trasę S7 tymczasowymi zjazdami na północną obwodnicę Krakowa, ale tylko w kierunkach od Warszawy na północną obwodnicę i jadąc od północnej obwodnicy na Warszawę. Nie byłoby możliwości, żeby z północnej obwodnicy zjechać w kierunku Grębałowa i Nowej Huty – dodaje rzecznik.
Wychodzi więc na to, że tzw. ring wokół Krakowa nie zostanie domknięty w bieżącym roku, jednak kierowcy będą mieli możliwość skorzystania z północnej obwodnicy Krakowa i wspominanego fragmentu budowanej drogi ekspresowej S7, jednak z tymczasową organizacją ruchu, bez możliwości zjazdu w kierunku Grębałowa i Nowej Huty.