E-biletomaty w Krakowie. Jak działa nowe urządzenie?
W drugiej połowie listopada 2024 r. w miejskich autobusach pojawiły się zupełnie nowe urządzenia, o czym pisaliśmy na naszych łamach. To wtedy rozpoczął się bowiem montaż e-biletomatów, które łączą w sobie funkcję kasownika oraz biletomatu. Ich działanie tłumaczył w rozmowie z nami Sebastian Kowalski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie:
Na środku jest ekran, na którym możemy wybrać odpowiedni dla nas bilet. Następnie wybieramy ilość biletów, bo możemy kupować bilet też dla kogoś, z kim podróżujemy. Później klikamy "kup" i "skasuj" i przykładamy do urządzenia kartę płatniczą, telefon albo zegarek z możliwością płatności zbliżeniowych.
W e-biletomatach nie można zatem zapłacić gotówką. Urządzenie nie drukuje też biletu papierowego. Jak wygląda więc kontrola? Podczas sprawdzania biletów pokazujemy wspomnianą kartę, telefon lub zegarek z włączoną funkcją płatności zbliżeniowych. To bowiem do środka płatniczego zostaje przypisany e-bilet (ale nie zostaje na nim zapisany). Kontroler przykłada do niego czytnik kontrolerski i w ten sposób następuje weryfikacja pasażera. W komunikacie Zarząd Transportu Publicznego zaznacza, że kontroler podczas tego procesu nie ma dostępu do danych naszej karty, a podczas zakupu e-biletu jej numer jest w bezpieczny sposób zaszyfrowany.
O tym, czy transakcja zakupu e-biletu doszła do skutku świadczy komunikat wyświetlony na ekranie – jeśli jest zielony, pasażer nabył e-bilet. W przypadku niepowodzenia, czyli czerwonego komunikatu, z konta nie została pobrana żadna kwota. W takim przypadku należy spróbować jeszcze raz.
W e-biletomatach dostępne są tylko bilety krótkookresowe z wyłączeniem 70 minutowego m.in. bilet 20-minutowy, 24 -godzinny, 7-dniowy, a także jednoprzejazdowy dla grupy do 20 osób.
W których pojazdach działają e-biletomaty? Plany Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Obecnie e-biletomaty są zamontowane wyłącznie w 151 pojazdach prywatnego przewoźnika – firmy Mobilis i od piątku, 31 stycznia pasażerowie mogą z nich korzystać. W najbliższych miesiącach pojawi się kolejne 760 urządzeń w pozostałych autobusach, a także w części tramwajów MPK SA w Krakowie. W listopadzie 2024 r. w rozmowie z nami Sebastian Kowalski mówił, że finalnie tradycyjne biletomaty znikną ze wszystkich krakowskich pojazdów komunikacji miejskiej i wytłumaczył powód tej decyzji:
Docelowo chcielibyśmy, żeby nie było w pojazdach możliwości płatnością gotówką z tego tytułu, że gotówką bardzo często psuje też te automaty. Automaty, które przyjmują gotówkę, to automaty stacjonarne i widać, że automaty stacjonarne, które są w pojazdach i są tym samym w ciągłym ruchu, są bardziej awaryjne niż te, które w ruchu nie są. Te automaty w pojazdach coraz częściej ulegają awarii i co za tym idzie, pasażer jest poirytowany, ponieważ chce zapłacić nawet kartą, a ze względu na to, że gotówka jest zepsuta, to nie może nic zrobić - podsumował przedstawiciel Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Trzeba przy tym zaznaczyć, że tradycyjne kasowniki, w których można skasować papierowe bilety, w przeciwieństwie do biletomatów na gotówkę zostaną na swoich miejscach.